söndag 22 juni 2008

Midsommar

...
Midsommar 2008 tillbringades i Ortsjön, hos Montells kompis Anna. Eller snarare hennes föräldrars hus. Hursomhelst ett väldigt fint och trevligt ställe. Förutom en trevlig altan vid huset fanns det även en stor uteplats nere vid vattnet utrastad med grill, badtunna, sittplatser och bränbollsplan.

Alla som skulle dit hade olika uppdrag. Mitt urpsrungliga assignment var att skaffa ägghalvor, vilket senare ändrades till "något med räkor i" efter att Montell förklarat hur liten chans det var att jag skulle producera fram ägghalvor med fyllning i. Hela kortegen stannade på ICA Nivrena för inhandlning av diverse prylar.

Något med räkor i bestämdes till att bli hemgjord skagenröra. Hahn lovade att ta huvudansvar för kreationen och konstaterade direkt att : "vi måste ha gigantiska mängder räkor". 800 gram räkor tror jag det blev, plus majonnäs, citron, rödlök och dill.

Montell hade sin bil och jag och Sedda åkte bakom i min bil. Detta eftersom Montell hade vägbeskrivning samt telefonkontakt med arrangörinnan. Han som normalt kör strax över tillåten hastighet började direkt vi kom in på småvägarna att köra som om det var sista dagen i livet. Nu är det ju ingen lätt sak att köra ifrån mig så alla sådana försök misslyckades.

Tillverkningen av skagen började direkt efter ankomst och mitt enda uppdrag blev att hacka rödlök så fint jag kunde. Självklart var mitt jobb inte perfekt nog och Hahn tog pincettgrepp på kniven och utförde någon form av knivmästar-ritual för att få löken i molekyler.


Nästa punkt på dagordningen var sill-lunchen. Som det visade sig hade jag även ansvar för att skaffa fram tunnbröd, vilket jag i jaktstressen över skagen-röran totalt glömt bort. Första gången jag firat midsommar utan tunnbröd. Men det är väl så det går när man delegerar stora ansvarsposter till små ansvarstagare. Vi stadsbor gjorde även en egen liten station, bredvid maten i köket. En salmiakki-station där en flaska Salmiakki samt 2 äggkoppar stod parkerade. :)

Kvällen blev sedan väldigt trevlig med inslag som brännboll, badtunna samt umgänge med trakens 14-åringar samt inmundigande av deras egenproducerade finkel-olja. Sedda försökte tex köra ihjäl mig med en pack-moppe, och jag fick inte chansen att köra ihjäl honom på vägen tillbaka.

En röd tråd för hela dagen, kvällen och natten var att det dracks rätt flitigt. Tack och lov hade det inte köpts särskilt mycket sprit. Därför hölls drickandet mestadels till vin och öl, förutom på småtimmarna då överbliven snaps skulle tömmas samt att en halv flaska Bacardi melon äntligen såg dagens ljus.

Dagen efter var en helt annan historia. Tack och lov fanns det folk som såg ut att vara mer slagen än mig (läs Stoef). Kvällen spenderades hemma i full ångest. Var för trött för att läsa, för trött för poker och för trött för TV:n. Samtidigt för pigg för att sova. Ja ni fattar själv.

Inga kommentarer: