fredag 6 juni 2008

Hodelady hodelady hoppsan vilken dag

Så har sommaren på allvar dragit in över Västernorrland. Stolta 30 grader var det mest hela dagen och ALLA verkade vara på stan och flanera runt.

Lunchen på Oscars uteservering blev svettig. Men bara för dom som tyckte sig vara coola nog att sitta i solskenet. Själv gled man in i skuggan och kunde därför njuta av både mat och väder. Efteråt blev det mjukglasspromenad på stan. Bommen som är scout gjorde dagens goda gärning när han tog sin gratismat från Åhlens på take away och gav den till en hungrig Rille. Vilken pluskarma det senare skulle visa sig att han fick.

Solfantaster som vi är fortsatte vi dagen med ett minigolfpass på Skönsberg. Jag, Gurra, Bommen och Kallberg. Vi bestämde oss för att köra lag och lotten föll så att jag och Bommen kom i samma lag. Även Erik, lillebror Tägtström, deltog fast utanför lagspelet.

Gurra började direkt att krångla med att vi visst skulle spela på den nya banan (det finns två). Den gillar jag inte alls. Hålen är för enkla plus att vi alltid spelat på den gamla banan under de tonårssomrar vi omsatte alla våra pengar på minigolf. Dessa skäl framfördes utan märkbar effekt. Det var antingen den nya banan eller så skulle Gurra och Erik spela själva. Sagt och gjort. Dom promenerade iväg och började slå ut på hål 1. Då ångrade sig Hedersgurra lite grann och gick motvilligt med på att köra en sten sax påse om vilken bana vi skulle uppträda på. Bommen representerade vårt lag och förnedrade Gurra med en tjusig 2-0 seger.

Vi har alltid kört med fria psykningar och det är inte alltid en vacker syn. Några exempel:

- Intensivt gratulerande under baksving
- Gå över banan precis framför utslaget
- Placera sin skugga alldeles precis över bollen
- Sitta på banan och därmed försvåra siktandet

Gurra kom in i den trallen direkt och drog fram en psykning som jag anser vara otillåten trots att det är just fria psykningar. Nämligen att skrika precis i träffögonblicket. Hur i hela världen ska man kunna få till ett slag då? Tack och lov slutade han med det efter en skarp tillsägelse från mig.

Insatsen denna soliga dag var en 100 kr Nassau, dvs 100 kr var på första nio, 100 kr på sista nio samt 100 på totalen. Hur det gick kan ni säkert räkna ut. Det var lite av en skrattmatch och någonstans runt hål 15 hängde gamnackarna på både Kallberg och Gurra och det börjadess prata om att det var bjudet etc etc. Liten eloge till Gurra som dock kämpade bra. Det var utan tvekan Kallberg som stod för dom stora eldningarna.

Apropå insatsen. Jag har fortfarande inte sett några pengar Heders. Så om du läser detta kan du väl veckla fram en trehundring när du ser mig nästa gång.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Kvällen tillbringades i sommarstugan där det bjöds på mat samt provsmakning av Mackmyra whisky. Måste säga att jag inte alls är imponerad. Den smakade inte whiskey utan snarare sprit. Ändå kostade pavan runt 600 kr. Kanske det blir bättre kvalitét på de buteljer som lagras längre.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

På väg hem från stugan blev jag stoppad av polisen. Dom stod strax efter ICA Sidsjö. Grejen var att jag pratade i telefon när dom vinkade in mig, så jag hade ingen riktig koll på hur fort jag körde. Jag visste att jag körde för fort såklart. En jag känner fick fortkörningsbot tidigare idag och det kalaset kostade 2500 trots att han inte körde alltför fort. Med det i åtanke plus att jag eventuellt trodde att jag körde kraftigt för fort var jag klart bekymrad.

Konstapeln är på väg mot min bil, men strax innan sticker jag ut näbben och frågar:
- Det är väl ingen fortkörningskontroll?
- Hurså, har du något att berätta?
- Näe inget värre än att jag mest troligt körde fortare än 50. Satt i telefonen så jag tittade inte på mätaren
- Jo jag såg att det gick lite fort men som tur är så ska vi bara göra ett blåstest samt kolla körkorket.

Varpå jag säger:

- Neej! Inte blåstest. Jag har ju druckit en liten whiskey till maten.
(Bekymrad blick på konstapeln)
- Oj, ja det var ju inte bra. Hur mycket drack du?
- Inte alls mycket. Provsmakade mackmyra-eländet. Kanske 2 cl.
- Ja vi får väl se hur det går då.

Turlig som jag är blåste jag grönt. Man blir ändå lite orolig även fast jag knappt druckit något alls. Tror den där oron för poliser sitter kvar sedan moppe-tiderna. Då var man konstant bekymrad över att se poliser eftersom man körde trimmat. Dessutom hade man andra fuffens-bollar i luften. Bollar som kommer nämnas vid ett annat tillfälle i ett annat solsystem.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Tillbaka till Gurra och Bommen. Dom fick in dagens dubbel till finfina 36 gånger slanten. Tydligen hade Heders legat och tupplurat nere i lokalen när Bommen ringde och meddelade att det skulle spelas på trav. Enligt utsago flög Gurra upp ur soffan av glädje och sprang med snabba foten ner till Vinnarhålet.

Om det inte vore för att Bommen fixat gratislunch åt Rille hade nog inte spelet suttit. Det är bara att konstatera att det ibland lönar sig att göra tjänster.

Detta skulle grabbarna fira med att bertla. Klockan är just nu 03:30 och Heders, Bommen, Emma och Calle har precis kommit hit för att titta på basketfinalen. Nästa gång det är bertling på alla utom mig, då kommer det inte att svaras i några telefoner. Det är sjukligt hur jobbigt det är att vara nykter omkring människor som är full. Finns knappt finansiella tillgångar i världen som gör detta uthärdligt.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Har även spelat ett halvlångt pokerpass på ett nytt nätverk. Bestämde mig för att fimpa Carlospoker så nu spelar jag mot nya spelare.

Dagen blev inge vidare och jag backade cirka 2 inköp. Hade märklig otur och när det kom till all-in situationer blev resultatet 5 inköp sämre än vad det borde blivit. Hoppas det vänder snart. Dock var det ganska mycket dåliga spelare igång så jag hoppas på långsiktig framgång.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade kunnat betala en lagom deghög för att ha fått sett och hört dig vid polishistorian.
Ligger i skrivande stund dubbelevikt på jobbet och garvar!!

Anonym sa...

Jag kan den bästa psykningen mot Gurra. Säg bara "tablettask" i hans baksving så är han såld.