lördag 14 februari 2009

Det ligger sågspån i luften

På tal om krogar i Sthlm kom jag att tänka på en sak. Jag har ogjort ärende gentemot en stadsdel. Stureplan...

Det var en vacker vårdag för cirka 5-6 år sedan. Jag var på besök i huvudstaden och hade ägnat eftermiddagen åt lite shopping med Johan (studiekamrat från Gävle-tiden). Uteserveringarna hade precis öppnat för säsongen och just den här dagen låg det en somrig känsla i luften. Så vad annars göra än att sätta till sig på en vår-öl? Vi styrde kosan mot Sturecompagniets mycket trevliga och lagomt soldränkta veranda.

Väl där fick vi information om att det bara var matgäster som fick sitta ute i solen. Nåväl, även om det kändes knepigt att behöva äta mitt på dagen var det väl okej ifall det var stor efterfrågan på platserna. En snabb blick över uteserveringen visade tydligt att det dels fanns många bord lediga och att PRAKTISKT TAGET INGEN ANNAN ÅT. Alla drack vin och öl samt njöt av värmen och den kollektiva glädje som bara kan uppstå i samband med sådana sysselsättningar.

Vår uppsyn var ej önskad och i kokningen svor jag en ed. Nämligen att göra livet surt för alla krogar på Stureplan. Framförallt Sturecompagniet. Nu tror ni säkert att jag vill köpa upp och stänga igen skiten. Men jag har mer sofistikerade planer än så. Stureplan ska finnas kvar. Fast det ska vara så hemskt att sitta där att folk självmant väljer att roa sig i andra områden. Tanken är att krogarna ska självdö och tvingas stänga i förnedring.

Det här uppnås genom att jag köper upp en stor yta på lämpligt avstånd från Stureplan. Ungefär vid Dramaten. Tillgång till vatten är kritiskt eftersom skeppslaster med timmer krävs för att hålla produktionen igång. Det är nämligen ett sågverk jag ska öppna. Som ska gå dygnet runt. Gigantiska granar ska klyvas till tändsticks-storlek. Och framförallt ska sågspånet yra. Runt runt runt.

Dom stackars satar som sitter och dricker kommer få sågspån i ögat, i ölen och i håret. Flugor i soppan framstår som rena bagatellen i jämförelse. Priserna kommer sjunka som en sten. Målpris på en stor stark är 4 kr. Inklusive det lock som måste användas mellan klunkarna för att det inte ska bli pölsa-konsistens av alla sågspån som yr omkring.

Det enda som kan stoppa sågarna är en personlig ursäkt från karljäveln som inte tyckte vi dög den dår vårdagen 2003. En personlig ursäkt samt att han på bästa sändningstid doppar ansiktet i syra. Tvi vale!!!

Trevlig söndag på Eder...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jävligt kul..

Anonym sa...

Ordningsvakter är ärelösa män vilka skola vara utestängda från alla sådana rättigheter och förmåner,för vilkas tillgodonjutande god frejd erfordras.

/Öronvax

Anonym sa...

Jag försökte klargöra verkligheten för HG och sudda ut den förvridna delen av verkligheten. Det är skiftgång det handlar om. Jag bertlar på dagarna och är dunis runt 23 tiden då nattgurrgglorna stiger ut på arenan. Detta gör det svårt för oss att sammastråla över ett parti jättetrassel! Men jag kommer tillbaka. Känner mig otunad nu, måste trimma in formen inför vårkanten... Ska du till Stockholm på onsdag Gurka? Åk imorgon och följ med Edis, mig och Tjompen på en matbit morgens!

Marcus sa...

Öronvax: Jag håller med. En aktivitet dom inte ska vara utestängda ifrån är att vara gycklare på sågverket.

Iklädd bjäller-skor och med rockringen i högsta hugg. En f.d ordningsvakt var 10:e m2 för att underhålla de anställda.

FM: Jag har squash på onsdag så planerar att åka till Gävle då, där jag stannar fram till lördag då kosan styr mot sthlm

Urban sa...

Haha... Det va länge sen jag läste detta första gången, men jag skrattar lika hysteriskt nu... Sjukt roligt :)
Jag kan jobba gratis på sågverket...

Marcus sa...

Haha, det låter bra det. Det kommer behövas massor av arbetskraft.

Anonym sa...

Du tror inte att det kan vart Er plånbok som såg för lätt ut ??

Marcus sa...

Anonym: Självklart såg vi alltför blacka ut för att vara välkomna. Därav min kokning. Trots att min ekonomiska status ligger rätt nära mitt tvär-tomma utseende.