onsdag 11 februari 2009

Kokt torsk och frikadeller!

...
Så har man återigen betalat 150 kr och blivit utskrattad på köpet. Av läkaren på vårdcentralen.

Jag hade forcerat fram en tid för en allmän hälsoundersökning. Stetoskop, blodtryck och diverse blodprov skulle minsann framtvingas. Det blev inte så. Istället fick jag information att det inte ses som givande att göra småtester. Har man inte riktiga symptom är det mycket ovanligt att det är något att oroa sig för.

Läkaren hade glimten i ögat och vår monolog var verkligen lustig. Det kändes som att hon uppskattade att få ett avbrott i sina dagliga möten med förkylda och magsjuka åldringar. Hon svarade glatt på mina frågor och kontrade med diverse undringar om hur jag levde. Om jag drack och rökte. Ifall jag nyttjade några mediciner. Om jag motionerade. Så fick jag berätta hela eländet om min stukade fot. Skådade jag en tår i hennes ögon?

Slutligen kom jag in på mina magkatarr-liknande smärtor jag hade för några månader sedan, och diskussionen styrdes mot mat . Om jag lagade mat själv, vilket jag gör mycket sparsamt. Som ni säkert förstår av det här inlägget. Jag berättade om min önskan att kunna äta en tablett och slippa det tidsödande krångel som planering, inhandling, tillagning och diskning innebär. Alla fall till vardags. Är det helg eller något speciellt tillfälle uppskattar jag mat och sällskap.

Behållningen av besöket var utan tvekan hennes slutliga ord kring hur man håller magkatarren i schack. "Kokt torsk och frikadeller". Angående gammal huskur anno 1932, för att vara lite Anrellisk

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter trots allt bättre än rökt sik med makaroner...

/Pal

Anonym sa...

Fisk & pasta är en mkt fin kombination! haha

Måste berätta en lustig grej, Gurk.
Fladrade på Quarcio i sjunde i lördags. Låter kanske inte såå lustigt, kanske bara dåligt. Men till saken hör att systemet var inlämnat av en viss Mazdak-har-aldrig-missat-en-hålpipa. Han frågade om jag skulle vara med på hälften, och visst varför inte, mannen delar ju som du vet fan säng med Fru Fortuna. Men nu är det iaf bevisat: Jag kan t o m sätta käppar i hjulet för en 100 prollare, tänkte jag direkt efter målgång....eller kanske inte. Visste ju inte då att grabben hade en lapp på sidan...ooooops

Natt mössa på/Lee

Marcus sa...

Lee: Fy fan va hemskt det är när turliga människor lämnar in sidolappar. Man har alltså ingen extra chans till vinst för att man delar med en medgångsfigur, utan det är bara frågan om pengaförstörelse.

Min polare bommen är ju en berömd trav-turklubba. Har ju köpt in mig i massvis av hans system. 0 kr tillbaka. Sedan när jag inte är med, ja då blir det 10.000 här och 5.000 där. Inte för att jag missunnar honom att vinna, men jag vill oxå vara delaktig i ett vinnande travsystem någon gång.