tisdag 4 mars 2008

Ä(n)tligen

.
Så har det hänt! Min första hemlagade måltid 2008 har tillretts. Många trodde att det skulle dröja minst till snön tackat för sig, men det skedde alltså redan i tidiga mars.


Arrangemanget bestod av minutbiff, råstekt potatis samt oliver. Jag toppade med mangoraya-dressing. Den uppmärksamme kan se att dressingen bildar ett H. Vad det betyder vet den som varit omkring mig den senaste tiden, men en ledtråd är att ordet är en frukt och att det med fördel används före ordet "karl".

En bekant sa att minutbiff egentligen ska paneras. Köttet ska först vändas i mjöl, sedan i ägg och avslutningsvis i ströbröd. Eftersom jag inte har några av dessa struliga ingredienser hemma kryddade jag istället eländet med citronpeppar, svartpeppar och örtsalt. Man tar vad man har.

Och vad är grejen med namnet minutbiff. Om jag räknar in tiden för inhandling, förberedelse, fotografering, svordomsramsor samt disk tog nog kalaset minst en timme. Vanliga människor kan inte ha det lätt med daglig matlagning.

Emellanåt är det ganska intressant att laga mat, och till nästa års premiär planerar jag något riktigt avancerat. Till dess får jag not stå ut med det fantastiska utbudet Sundsvalls restauranger tillhandahåller.

Kan även meddela att jag idag inhandlat te-attiraljer för 216 kr. 2 sorters nyttiga, men goda, téer. Tesil samt speciella byttor som bevarar doft och smak. Sådana här småsaker kan många gånger göra ens dag. Så var det dock inte i mitt fall.

Andra saker gör min dag. Tex att mina tennisspelare inte förlorar varenda tiebreak (i skrivande stund cirka 1-10) eller ännu värre, dumpar hela matchen. Tack Thomas Johansson och Sebastian Grosjean för att ni gjorde en annars stor kulinarisk händelse till en Gorbys pirog. Hoppas ni är jävligt nöjda.

Förut kunde man säga att spelaren gjorde en Söderling, dvs allt som stod i deras makt för att förlora. Men i dagens upp- och nervända värld går inte det uttrycket att använda. Jag lånar ett namn från golfen, närmare bestämt från British Open någon gång runt 2000. Att göra en Van de Velde. Youtuba det spektaklet så får ni er ett gott skratt. Gärna med dom obetalbara kommentarerna från Göran Zachrisson!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vankas det te-bjudning? Du och jag ser för övrigt hemskt kära ut på efterfesten efter nordic light, innan du somnade sittandes hos de vilt främmande människorna.

Marcus sa...

Ja det gör vi faktiskt. Bredde du på ett fulländat fejk-smile eller var det vår påpasslige fotograf som nämnde något om rummet vi var i innan? :)

Anonym sa...

Heeregud, vi var i vaginarummet tillsammans! Ja, du ser hur lycklig jag blir när jag lyckas få med mig en man in dit. Bättre än kebabjackpot

Anonym sa...

Men karl! Sen när blev hallon en frukt? Är inte hallon ett bär? HALLON!

Anonym sa...

Vaginarummet ja. Det ordet toppar inte smakfullhetskalendern. Denna greger, han var nog den enda som var fullare än mig. Eller det kanske han inte alls var förresten. Dåligt att vara mer på lyset än honom, det är en bra måttstock på att man drack för mkt alla fall. :)

Hallon är ett bär, nu när du säger det så stod det helt still i huvudet. Jag kommmer ihåg mig själv fundera på att det inte kan vara en frukt.