onsdag 5 mars 2008

Blåst på konfekten.

.
Idag hände något mycket märkligt, åtminstone något som jag med min korta tradingerfarenhet inte varit med om. Micheal Llodra mötte kvalspelaren Kevin Anderson som praktiskt taget aldrig vunnit en ATP-match. Han har harvat runt på challenger-touren utan större framgångar. Llodra å andra sidan kommer från turneringsvinst i Rottterdam för 2 veckor sedan där han imponerade stort med vinster över bla Davydenko och en spishet Söderling. Dock stod han över förra veckans turnering i Zagreb. Varför vet man inte säkert, dels kan det vara hans onda rygg som besvärar honom, möjligen i kombination med att han vill vila sig i form inför större turneringar och en lång vårsäsong.

Hursomhelst en ganska klar match på förhand och ett logiskt odds borde vara runt 1,3 cirka. Grejen var att Llodra gav 1,56 innan start och jag spelade Llodra för $100 redan innan jag la mig måndag. När jag vaknade tisdag hade oddset bara gått ner till 1,5 så jag spelade ytterligare $100. Dels för att han borde vara kry då han spelade första rundan i dubbel-turneringen igår, och så länge han verkar vara okej kommer marknaden att korrigera tillbaka oddset till vad det egentligen borde stå i, cirka 1,20-1,3

Llodra börjar med att hålla sin serve stabilt och jag sitter redan och väntar på att få ta emot spel på Llodra så snart han breakar Andersons serve. Så blir inte fallet, Anderson håller sin serve enkelt. Girig som man är adderade jag ytterligare $100 på Llodra till 1,5 och förväntade mig ett sedvanligt stabilt serve&volley spel. Detta händer inte utan Anderson bryter Llodras serve enkelt fram till 2-1.

Llodra stiger nu till 2,15 och jag spelar nya $100, som jag planerar att sälja antingen när han har press i Andersons serve, eller ännu bättre om han bryter tillbaka direkt. Detta är ganska vanligt när "dåliga" spelare skaffar sig ett break. Min plan går helt snett och Anderson håller sina servegame hur lätt som helst. Han bryter även igen och vinner första set enkelt med 6-2.

Llodras förstaserve-procent i setet var ynkliga 33% och nu börjar man ana att något inte står rätt till. Samtidigt sänds inte matchen live så man får följa poängen på en digital scoreboard. Det är med andra ord omöjligt att se några tendenser kring exakt vad som är bekymret med karln. Oddset inför andra set har stigit till strax över 3 ggr.

I det här läget är det inte mycket att göra så länge han inte bryter Andersons serve. Att ta en förlust är inte att tänka på då jag nästan inte får tillbaka någonting. Bryter han kan jag sälja av till runt 2ggr pengarna. Alternativt kan jag chansa litegrann och vänta tills han vunnit andra set och då sälja hem spelet till fördelaktigare odds, kanske runt 1,7.

Llodra går till 1-0, Anderson till 1-1, Llodra till 2-1. Lyckligtvis kommer breaket och Llodra går till 3-1. För att säkra litegrann bokar jag $165 till 1,8 ggr (försökte $200 men allt gick inte igenom). Eftersom scoreboarden ligger cirka 5-10 sekunder efter är det svårt att spela under gamen. Llodra lyckas med mycket möda och besvär hålla sin serve fram till 4-1 och jag planerar att sitta kvar med resterande $235 till det skiljeset jag hoppas och nu tror på.

Det är nu det knepiga händer, scoreboarden blir helt död. Inga poäng noteras och oddset på Llodra sjunker väldigt sakta från 1,8 ner till ungefär 1,5. ingen vet vad som händer eftersom matchen bara sänds via satellit i USA. Jag kollar på forum och den enda information man får är att det antagligen är Llodra som har en läkaren inne på banan. Detta verkar inte logiskt eftersom det var hans odds som sjönk. Ny info kommer angående att BÄGGE spelarna har läkare inne, vilket även det låter osannolikt. Efter cirka 5 minuter bestämmer jag mig för att säkra hem och jag säljer av $35 till 1.62 och efter en stund ytterligare $180 till 1.53.

Min risk är nu nästan noll, tror jag var grönt $20 på Llodra och rött $22 på Anderson. Det var väldigt skönt att få bort insatserna i den här matchen eftersom man märkte att det var något skumt i görningen. Förtfarande händer ingenting med scoreboarden men på ett forum är det en användare som säger att det där med läkarna bara var snicksnack, det var istället tekniken som krånglade. Om detta stämmer har alltså massviss med spelare skickat insatser i blindo i tron om att Llodra, alternativt bägge spelarna, hade trainern inne. Som det verkar just nu pågick i själva verket matchen för fullt.

Efter cirka en kvart kommer scoreboarden igång igen, Anderson håller sin serve, bryter sedan Llodras serve. Sedan följs spelarna åt till tie-break, vilket Anderson vinner enkelt.

Att döma av vad man läser på forumen så var många spelare väldigt illa ute i denna match och satt med tunga insatser på Llodra. Så även jag, åtminstone i förhållande till vad jag brukar beta i snitt. I synnerhet om man tar hänsyn till det faktum att jag inte hade en aning om vad som pågick på banan.

Detta kommer bli en lärdom för mig. I fortsättningen ska jag spela mycket små insatser när man inte kan se matchen, såvida jag inte har en stark tro innan matchen och därmed kan låta matchen vara och lita på min ursprungliga idé.

Ska bli intressant att läsa efterspelet kring detta. Webbsidan www.protennislive.com är ATP-tourens officiella score-leverantör och det sättet dom sköter detta på är under all kritik. Nästintill alltid är det strul med scoreboarden, och som jag läste i en annan blog är det bla därför det finns så kallade courtsiders. Folk som sitter på arenen och antingen direktrapporterar poängen via mobil, eller ännu värre spelar via medhavd dator. Så länge poängrapporteringen är såhär dålig kommer det antagligen fortsätta vara så.

Under grand slam turneringarna används ett annat score-system som levereras via IBM. Denna har jag god erfarenhet av och det vore på sin plats om detta system användes även på dom "vanliga" ATP-turneringarna.

Detta blev ett långt och trist inlägg, men så jävla rolig kan man inte alltid vara. Imorgon blir det spel på turneringen i Dubai istället, den kan man alla fall se på Eurosport. Jag har satsat rätt hårt på att Andy Murray ska vinna. Han har den enklaste vägen fram och kan i värsta fall möta Davydenko i kvarten. Hans form är strålande och som ni säkert vet vann han mot självaste Federer i första rundan.

Har även lagt ett spel på Roddick, och förhoppningsvis ser han till att ta bort problemet Djokovic i deras troliga möte. Hursomhelst, så länge Murray kommer till semi kan jag ta hem mitt vinnarspel och gröna ut.

Heja Skottland!!!

Later

3 kommentarer:

Anonym sa...

För oss dödliga är det bättre när du skriver om hallon.

Marcus sa...

Nöjd nu?

Anonym sa...

Så nöjd så jag blir kissnödig. Ornitolog är f.ö framröstat som ett av de hundra sexigaste yrken i världen i en tidskrift av rang. Inte pokerspelare dock.