tisdag 18 mars 2008

Canas vs Monaco

...
Den här matchen var nog det sjukaste jag sett. Monaco stod i cirka 2,7 till start och var en liten underdog. Båda spelarna är otroliga fighters och det stod klart i förväg att det skulle bli en tuff match med lååånga bolldueller.

I första set spelade Monaco så otroligt bra. Varierade stenhårda grundslag men på något magiskt sätt lyckades Canas hela tiden sätta dit en avgörande boll. Han bröt och oddset på Monaco steg långt över vad jag ansåg vara logiskt. Så jag spelade mer Monaco. Dessutom såg Canas lite halvskadad ut och jag tänkte att om matchen går till 3 set kommer han inte att orka fullfölja.

I andra set fick Canas ytterligare ett break, men setet utspelades på ett sätt som inte liknar någonting jag tidigare sett. Monaco måste ha fått minst 20 tvivelaktiga bollar dömda ut, medan Canas kom undan med max 5. Uppå alltihopa lyckades Canas vid ställningen 4-3, 15-30, i egen serve vinna 2 bollar i rad på nätrullare som bägge resulterade i omöjlig stoppboll. Dessutom såg han i det läget så plågad ut att det kändes som att Monaco nästan var garantivinnare ifall han bröt tillbaka.

Detta lyckades han med vid ställningen 4-5 och setet gick till tiebreak, vilket Monaco vann med 7-1. Canas såg nu totalt slagen ut, kastade sönder sitt racket, och inkallade läkaren för andra gången. Hans ankel var praktiskt taget i gips och hans stortå var förpackad i multipla lager bandage. Sjukt nog stod bara Canas i 1,8 gånger pengarna, vilket var ett maximalt felsatt odds då det kändes som han skulle ge upp matchen innan ens tredje set kom igång.

Det gjorde han inte utan han lyckades istället bryta Monaco. Oddset skenade igen och jag spelade mer på Monaco, som i nästa game bröt tillbaka och höll sin serve i gamet därpå. Nu stod Canas i 2.2 och jag hade min största gröna siffra hittills. Men eftersom matchen kändes så klar i kombination med totalt felsatta odds spelade jag mig bara jämn på Canas.

Återigen lyckades domaren döma ut flertal av Monacos bollar. Man kan tycka poker är riggat med detta var det sjukaste man upplevt. Effekten blev att Monaco fick ett dillerium och tappade sin serve 2 gånger i rad. Om inte dom där domsluten påverkat matchen tror jag att det fanns exakt noll chans för Canas att vinna matchen. Men så vart det och jag gick jämnt upp även fast jag kunnat sejfa hem matchen och fortfarande haft en riktigt fin vinst på bägge.

Jag ångrar dock inte mitt beslut utan tänker fortsätta spela när jag har en stark tro. Tyvärr fanns det ingen hawk-eye på banan så det går inte att säga om alla utdömda bollar verkligen var ute. Men statistiskt sett är det väldigt liten chans att det skulle skilja så mycket i en match där många bollar var runt linjen.

Jag lider med mig själv och Monaco. Pojkstackarn vart totalt ifråntagen matchen av en domare som trots att han satt jättelångt ifrån dömde ut bollar som linjemännen ansåg vara inne.

Jag ångrar mig visst förresten. Nästa gång oddsen är sådär felsatta ska jag spela ännu mer på min häst. Chocken kommer inte släppa på flera timmar och bara för det ska jag ägna morgonen åt att mästra i tvättstugan.

Imorgon åker jag till Gävle för att delta i biljardtävlingen Interpool Open, vilken jag för övrigt var med och grundade. Många internationella spelare och jag hoppas att vi även ser svenska eliten där. Http://www.interpoolopen.com kan ni spana in på ifall intresse finns. Det ska drickas öl och jag hoppas att jag inte glömmer kameran hemma. Återkommer med bilder.

Hej hopp

3 kommentarer:

Anonym sa...

"Shocken" ja...
Varför har inte jag blivit medbjuden till Gävle? Jag vann ju tre matcher mot dig i nineball. Jag minns att du var imponerad. Själv så var jag riktigt nöjd. Speciellt om man ska tro på ditt snack om att du är en av Sveriges absolut bästa biljardspelare.
Med tanke på det så borde jag ju rimligtvis ha en chans att ta kamma hem hela skiten i Gävle. Det är kanske därför jag inte får vara med?

Marcus sa...

Mmm, det är precis därför jag inte vågar bjuda med dig! Man kan bara bjuda med döda pengar, vilket du inte kvalificerar dig till.

Bland de bästa i Sverige ja? På att elda pengar möjligen!

Anonym sa...

du kandiderar nog till bäst i riket på följande kategorier:

-Yrningar
-Full kokning
-Ej förståelse var degen tog vägen
-Drabbning
-Sjukerier


/ McStoef af stiffler