onsdag 18 februari 2009

The Wrestler....

...
Jo en till sak.

Tänkte tipsa om filmen "The Wrestler", med Mickey Rourke och Marisa Tomei i huvudrollerna. Kanonfilm.

Filmen följer en gammal känd wrestlare som 20 år efter karriärens peak är på kraftig dekis. Han lever i en husvagn och drar in lite småpengar på att köra matcher i gamla gympasalar på helgerna. Mickey Rourkes eget liv har oxå varit en resa från superkändis till jättedekis. Hans liknande historia gör honom perfekt för rollen.

En väldigt äkta film som går rakt in i hjärtat. Alla fall på mig. Jag är inget fan av wrestling fast jag tycker regissören har gjort ett bra jobb att framställa sporten helt objektivt. Han förlöjligar den inte på något sätt utan framställer dekis-brottarnas vänskap och kamp på ett grymt bra sätt.

Se den så har ni lyckan gjord. Eller lycka och lycka. Jag grät som vanligt som ett litet barn i vissa stunder....

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gick och vek tvätt efter 40 minuter. Antingen är jag helt känslomässigt störd (förvisso) eller så kan jag bara inte se denne sönderopererade man seriöst i en fatal historia om den pinsamma sporten blandat med kärleken till en strippa och en dotter som hatar honom av anständiga anledningar.

Marcus sa...

Gremlins:

Slötittade du efter 40 minuter eller såg du inte klart filmen?

Jag har ingen fabless för varken wrestling eller strippor.

Men gillade storyn som i slutändan handlar om ens dödlighet, samt att man inte får det man vill här i livet.

Slutscenen var otroligt gripande. När han precis valt bort tjejen till förmån för sin nästa hjärtattack, och inser att det han gör just nu är det enda han har.

Anonym sa...

Revolutionary Road - har du inte sett den, gör det.

Marcus sa...

Sanna: Den har jag inte hunnit se, men ska göra inom kort. Är den super eller?