söndag 1 mars 2009

Dessa rubriknamn blir min död....

...
Min helg har varit mycket trevlig och avkopplande. God mat och dryck, långa tupplurar samt sporadiska äventyr utomhus. Jag är som ny.

På fredag när vi kom blåste det praktist taget upp till storm när vi var ett par kilometer från huset. Ni som varit i en sån situation vet hur snabbt snöspår blåser igen. Sikten var lika med noll och skoterspåren försvann direkt. Vi kunde inte ens se till nästa skoterleds-pinne. Det bara yrde snö i ansiktet. Rätt obehaglig situation. Från ingenstans och helt oväntad. Hade vi inte haft så kort sträcka kvar kanske lösningen blivit en snöbivack. Där skulle man sett snygg ut. Klagandes på en kvadratmeter stor yta. Som tur var löste det sig till slut.

Vilket jag är särskilt tacksam för eftersom middagen när vi kom fram var bland det godaste jag ätit. Först gravad lax till förrätt. Sedan renfilé till huvudrätt. Det är det absolut godaste kött jag vet. Med hästlängder. Inget annat kött kan ens konkurrera. Det bjöds även på ett magnifikt gott Amarone-vin. Jag är ingen vinkännare men Amarone-viner är väldigt fylliga. Plus att nära döden upplevelsen på vägen upp säkert bidrog till smakupplevelsen. Efter maten röktes det whiskeydoppad cigarill på bron, ackompanjerat av........ inga ljud alls. Det är nämligen helt mörkt och helt tyst eftersom det ligger mitt uppe på fjället, 8km från närmaste granne. Avslutningen blev hjortronsylt och ett dessertvin som även det var fantastiskt. Man sov rätt ovaggad efter det.

Lördagen ägnades åt en skotertur till Edsåsdalen, en mindre ort som ligger någon mil bort. Jag har alltid gillat att köra skoter. Helst ensam och utan släp. Så man kan dra på lite. Nu var vi 2 skotrar den här gången, men det var trevligt ändå. Lite kallt om kinderna kanske. Jag har ju inte mask och sån där annan proffsutrustning man ibland beskådar.

Jag tog några sporadiska kort som jag pastejar upp. Lite omväxling mot min normalt rätt text-fyllda internet-hörna.














4 kommentarer:

Anonym sa...

Var du på Renfjället?

Marcus sa...

Näe bara till Edsåsdalen... Finns det några ställen att besöka på Renfjället? Har aldrig varit där...

Anonym sa...

Finns en massa fina fiskejöar, och en toppstuga där dom har världens goaste varmchoklad... Är man lite med i matchen har man ju alltid en Mintuu inom en armlängds avstånd, och det blir den ju inte mindre god av.

Marcus sa...

Minttu choklad är en riktigt stabil kombination. Särskilt om chokladen är världens godaste.

Tar man sig dit med skoter? Isåfall ska det besökas nästa gång jag är i trakterna