fredag 6 mars 2009

Fredag kväll och dans i folkets park

...
Fredag kväll!!

Vad bättre än att blogga. En yngre upplaga av mig hade en kväll som denna fått blogga från krogen. Men med åren lär man sig att det inte finns någon mening med att dricka på fredagar. Bättre att spara sig till lördagar. Fast i början av varje år gör man lika gott i att inte dricka överhuvudtaget. Värme och sol ökar glädjen kring att gå ut och därför tillbringar jag min helg sippandes på coca-cola. Jonas börjar yra om Hudik och Backyard babies imorgon så sista ordet är väl inte sagt i frågan :)

Därför spenderar jag kvällen hemma hos Jonas med att äta pizza, spela lite poker samt se på film. Blev en rejäl BiteLine pizza tidigare och som det känns nu kommer jag aldrig bli hungrig igen.

I övrigt har mitt jobbsökande spridit sig till Sthlm i och med att jag skickat in min första ansökan dit. Det var på ett totalt ointressant ekonomi-jobb. Men var tvungen att börja i liten skala eftersom jag haft stora problem att få iväg ansökningar mot huvudstaden. Har känt mig okvalificerad trots att jag egentligen inte alls varit det. Min självkänsla kring jobb är väl inte på topp efter att spenderat mer än 4 som sin egen chef. Fast nu när man fått sparken av sig själv är det bara att kavla upp ärmarna och ge sig ut i det arbetsliv man en gång i tiden med stolta steg vandrade bort från.

Min CV och mitt personliga brev har skrivits om. Har tagit bort bitarna med att jag levt på poker och ersatts med att jag drivit eget företag. Vilket delvis är sant. Framförallt tror jag det blir enklare att få komma på intervjuer med den bakgrunden. Väl där har alla ungefär samma chans. Trots att jag brukar vara nervös har jag historiskt gjort bra ifrån mig på intervjuer. Det är något ärligt och anspråkslöst med mig vid ett första möte. Jag brukar skoja om att jag i en sån situation framstår som mycket bättre än vad jag egentligen är när man lärt känna mig. Tragiskt nog ligger det en viss sanning bakom det. Nu har det inte gällt några raketforskar-jobb, men ändå.

Så med lite lycka kommer min oturliga lekamen att förflytats till annan ort. Oavsett vad kommer jag nog att tillbringa en tid i Stockholm under tiden jag försöker skaffa mig ett jobb. Montell och Tomas har lovat att agera hotell så länge. Undra om det finns 3 sorters filmjölk på deras frukostbuffé? Isåfall gissar jag att det är sorterna Stelnad, Långfil samt Oöppnad.

God Afton

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tjaa, vi kan ju tävla om vem som får jobb först. Vinnaren bjuder på en avslagen Fanta citron från -87.

/Pal

Anonym sa...

Snyggt att du avstod läsken igår.

// Jonas :)

Benny Bling Bling sa...

Planer på stora staden låter som en mycket bra ide. Jag åker imorgon. Kan redan på måndag behöva en personlig assistent för att reda ut mitt nya liv. Sugen på uppgiften? jag betalar givetvis rimligt konsultarvode på 1175 SEK i timmen.

Marcus sa...

Pal: Jag måste ha gigantiska odds för att ställa upp i en tävling. Antingen det eller en värdig motståndare. Och som gammal biljardare antar jag att du kvalificerar dig som rättvist motstånd.

Jonas: Tack tack!! Alltid skönt att vara nykter.

Benny: Jasså, åker du imorgon? Jag jobbar gärna som din assistent för den lönen. Fast det kommer bli så att jag jobbar 3 timmar, sedan super och strular jag tills det är tomt, för att jobba ytterligare 3 timmar. Metoden kallas i folkmun för 3-skift, och tillämpas av många på Kubal och Ortviken