söndag 1 mars 2009

Prisad soldat

...


Ja nu blir det nog enkelt för Sverige att försvara sig mot ryssen. Deras bäste soldat är pensionerad.

Kommer ihåg dagen då jag muckade från lumpen. Hela plutonen hade en liten sentimental träff i ena samlingsrummet. Det delades ut medaljer till dom bästa skyttarna samt till andra soldater som utmärkt sig. Befäl yttrade sig och lovprisade vår framtid samt tackade för vår insats.

Bland annat höll vår löjtnant ett känslomässigt tal där han förklarade att han framöver skulle börja arbeta civilt. Han var som klippt och skuren att passa in i militär-hierarkin och därför skulle hans nya karriär oundvikligen få honom att längta tillbaka till kasernerna på I21. Men listig som han tyckte sig vara hade han sparat ett kort på en soldat i sin plånbok. Som han skulle titta på för att dämpa sin längtan. Det var undertecknad som var på kortet. I pris fick jag en sån där plastkåsa man kan fälla ihop.

Enligt initierade källor hade samma fotografi under tjänstgöringstiden utgjort föremål för pilkastning i befälsrummet. Ja han var rolig Jonasson. Tror ändå han tyckte lite bra om mig eftersom jag inte smörade för några befäl utan ofta ventilerade mitt missnöje öppet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan förstå din ångest. Nu när pokern går åt pipsvängen så var väl militären ditt sista halmstrå i tillvaron.
Nu när någon låtsasbyråkrat i det militära ryckt undan din sista livlina kanske bara en inskrivning i främlingslegionen skulle kunna bota din ekonomiska kris och dåliga samvete över att föga bidraga till finanskrisen via statliga och kommunala skatteintäkter. :D

/Pal

Marcus sa...

Ja det vore en fin lösning. Då får man en ny identitet och hela programmet. Kanske ett personnummer med tur?