måndag 27 april 2009

Estocolmo

...
Det är inte utan en viss ångest att komma hem från en helg av noll umgänge med en dator. Massor med mail och hundratals bloggar att läsa. Plus att man upplevt så mycket att man vet att ens eget inlägg kommer bli hur långt som helst. Tillräckligt långt för att eventuella läsare inte kommer orka igenom hela texten.

Helgen har varit fantastiskt trevlig och för er som inte vet samlades vi några stycken i sthlm för att i efterhand fira att Bommen fyllt 30.

Festen var på lördag men eftersom jag hade lovat att spela squash med Tomas tog jag och Gurra bilen ner redan på torsdag. Halva resan klagades det över att jag lurat med honom ner till sthlm och att han inte skulle ha någonting alls att göra fram till lördagens gemensamma begivenheter. Någonstans strax efter vi korsat Dalälven var det andra toner från den lilla gynnaren. Vilka allihopa byggde på att jag skulle öka hastigheten. Den gode Gurra hade sytt ihop en liten after work konferens med Montell och Macke och kunde inte komma fram snabbt nog.

Squashen mot Tomas gick oväntat bra. Bägge gångerna vi spelade. Bägge gångerna vann jag första matchen i raka set. Tyvärr torskade jag andra matchen bägge gångerna. Ena med 2-3 och den andra med 1-3. Plus att vi andra gången spelade ett skiljeset om äran, vilket eldades med 9-11. Ingen vill som bekant förlora mot en polare och jag tror inte den känslan försvagades av mina frekventa skratt och fnissningar kring hans kokningar och små hyttningar med racketen. Kommentarer som "nu jävlar slår jag sönder racketet" och ett osande ironiskt "såja" när han servade ut gjorde inte saken lättare.

Fredagen spenderades med Tomas, Gurra och Montell. Plus att vi mötte upp Gusten och några andra pokerlirare. Det blev hela programmet. Vin på utecompagniet, middag på en fantastisk (läs dyr) restaurang som heter Och himlen därtill. Det var länge sedan jag hade så roligt. Han som var sommelier/kypare hade en pipmustasch av historiska mått. Montell gjorde resten av kvällen en mycket rolig rörelse där han med båda händerna imiterade karln genom att låtsas skruva på sin egen pipmustasch som han inte har. Det var även strax innan den här middagen den berömda 1cl-groggen inhandlades (finns i ett tidigare inlägg).

Garbo's förtjanade verkligen min respekt. Alla där var glada istället för snorkiga. Plus att alkohol-nivån var lite högre än på andra, mer respektabla krogar. Så jag kommer alltid rösta för luffar-ställen kontra att gå på Stureplan. Varför frivilligt beblanda sig med människor som inte är som man själv är? Av respekt för min gode vän valde jag att inte dokumentera Gurras lilla föreställning där han utanför premisserna i hukande ställning fick ur sig lyx-middagen. Så nästa gång ni ser en you-tube video på mig kan ni alla fall ägna min fina gest en tanke. Till och med direkt efter att jag påpekade min vänlighet sa Gurra "Det där skulle jag filmat direkt. Finns ingen chans att kameran inte åker fram där".

Lördagen blev ytterligare en långsittning som startade tidigt på Fridays i kungsträdgården. Rosévin, Gin&Tonic och stora mängder skratt.


Det är grymt trevligt att sitta ute så där på dagen. Varje gång jag går ut i sommar-stockholm blir det Fridays fram till solen går ner. Mina försöka att lobba för det hela fenomenala stället Josefina's på Djurgården har varit som att prata inför tomma öron. Eller öron fullproppade med rosévin kanske. Trevligare sittarrangemang, fler palmer och bättre utsikt.

Efter dags-sittningen åkte nästan alla åt samma håll för en gångs skull. De flesta i sällskapet bodde på söder så vi tog en sväng förbi Malmen och Ljunggrens innan det blev dusch och ombyte. Middagen intogs på Grill Ruby i Gamla Stan och när jag tittar igenom mina foton förstår jag att det var där gränsen från att vara civiliserad till att vara full överskreds. Den här observationen är baserat på ett ganska litet statistiskt urval. Ett enda foto. På Bommen och på lill-greven :)


Söndagen är ingenting man gärna pratar om. Men helt otippat var det då min och Tomas andra squash-match utspelade sig. Vilket gjorde plågan lite mindre. Men bilresan hem med mig och Jonas var ingen dröm direkt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är bara idioter som lobbar för ett ställe som är stängt och jag lyssnar inte på idioter.
Kom igen den 1 maj då stället öppnar.
Amatör.

/HG

Marcus sa...

Jag skulle precis säga att Josefinas bara är stängt för er arma själar som inte har koll på läget. För en annan blogg jag följer skrev om att dom var där i helgen.

Men så slog det mig att personen ifråga kanske har en kompis som heter Josefina. Konstigt namn, men större mirakel har väl rimligen skett.