tisdag 14 april 2009

Lite av varje

...
Vilket sjukt väder det är ute. Solen lyser som aldrig förut och skiner upp ett annars grådaskigt humör.

Påsken tillbringades i fjällen tillsammans med Jonas samt min familj. Det bjöds förutom på skoteråkning och god mat på stundtals riktigt fint väder. Känner mig riktigt nöjd och utvilad faktiskt.

På fredagen åkte jag, Jonas och Patrik med livet som insats mot öl/våffel-stugan Vita Renen. Fick nys om den via en bloggkommentar efter mitt förra fjäll-inlägg. För att ta sig dit måste man korsa Stora Offsjön. Det var fortfarande en del is på sjön men det milda vädret hade skapat rätt stora vattenpölar. Full gas var lösningen. Dom 2 ölen i solen var utan tvekan värd all möda, och gjorde det oxå lättare att pressa på över sjön på tillbakavägen. Riktigt trevligt ställe måste jag säga. Stället ligger på Renfjället, som är fjället man ser på andra sidan Åresjön. Fast baksidan. Ett Patrik Bodén-kast från afterski och fylla.

Kvällarna tillbringades smådrickandes och sällskapsspelandes. En hel del plump blev det. Plus att jag mot Jonas torskade en dryg hundralapp på Yatzy. Det spelet tillvaratar inte riktigt mina bästa egenskaper. Tur ingår inte i mitt register och det framkallade oxå jobbiga flashbacks från mina yngre år, då mången dagar tillbringades på kafé med just det spelet. Ecke, Jonsson, Kallberg och Bommen var väl kärntruppen så ni kan själva räkna ut hur svår-vunnet det var. Låt säga att man behövde två fyror för att få bonus (vilket var mycket viktigt då vi spelade om ca 3 kr / poäng). Då började alla andra gratulera i förskott och bara prata om hur bra man går, att det är fyror överallt samt vilken lyckofigur man är. Till följd av alla gratulationer var det komplett omöjligt att rulla några fyror överhuvudtaget. När sedan fiaskot fullbordats fick man falska sympatier såsom "ja det är då makalöst vilken otur" blandat med höga skratt.

Snacka om att utsättas för psykisk prövning redan i unga år. Fast jag måste säga att vi hade sjukligt roligt under den här tiden. Det jag har med mig från den tiden, förutom oturen, är att jag gärna gratulerar folk i förskott.

Andra spel vi ofta omsatte våra pengar på var:

- Minigolf
Ingen kunde (eller kan) framkalla en sån kokning som Bommen, med sitt ideliga snack kring hur bra den andra är samt hur omöjligt det blir för honom själv att vinna, trots att han leder med ointagliga 10 slag

- Poängpoker i jordens alla varianter
Regeländringarna syftade uteslutande till att öka swingsen

- Biljard
Bommen och Kallberg var en alldeles speciell syn, särskilt i lag då det uteslutande skutsades på poängbollar. En gång spelade dom i lag mot 2 andra förmågor, och eftersom man inte alltid hade så gott ställt som tonåring bestämdes det på förhand ifall det var kontant eller på krita. Båda två var helt tom men chansade ändå på kontant. Chansningen gick hem och dom vann några hundra var. Problemet var att dom andra oxå var black och hade tagit samma chansning. :)

- Poker
Knektöppning spelades. Med en massa regler. Tex var man aldrig all-in på det man hade på bordet, utan om någon satsade 1000 kr mer än man hade framför sig, fick man vara skyldig pengarna. Vilket verkligen kunde försvåra en syn som annars var självklar för det man hade framför sig. Dessutom kunde man mörka pengar i strumpor och annat för att undvika att behöva låna ut. Alla hade sina favoritgömmor.

- Kortspel
Bismarck var nog det vanligaste spelet, i konkurrens med andra spel (rövarjazz, 2-mans whist) där det oxå gällde att ta stick. Ofta förhandlades omgångarna i förväg. Jargongen var så att när korten delats ut satt alla och jämrade sig över vilka skitkort man hade. Men alla kunde inte vara missnöjd så någon satt bara och klagade för klagandets skull. Därför förhandlades det om slutresultatet och om alla kom överens spelades helt enkelt inte den given utan poängen sattes baserat på förhandlingsutfallet. Rätt sjukt.

- Backgammon
Utan tvekan det mest kokningsframkallande spelet i världen. Försökte därför hålla mig så långt borta som möjligt. Det var Kallberg och Ecke som spelade mest. Kommer ihåg på biljarden för 15 år sedan då Ecke regelbundet brukade spela mot en kille som kokade något otroligt. Alltsomoftast sprutade poletterna över hela hallen ackompanjerat av skrik och jämrande.

Det blev väl även en del annat men det här var standardspelen där vi spelade mot varandra.

På tal om spel kanske det blir turneringsdeltagande ikväll. Ifall jag inte dukar under för tvättmängden. Alla maskiner är fyllda med kläder som ska vikas, strykas, torkas, kånkas, hängas och skrynklas. Usch....

3 kommentarer:

MissKumminsky sa...

Fiint ni verkar haft det! Hade du en "nära-döden-upplevelse" när ni for över en blötpölstäckt is? En sån hade jag i helgen! Jag älskar höga torra fjäll, no more let's try to find the bottom of the lake games!
/K

Marcus sa...

MissKumminsky: Det var nästan en nära-döden upplevelse. Fast jag var på väg mot en sejdel vilket gjorde upplevelsen lite behagligare.

Vad var din upplevelses för något? Samma typ av kamikazeuppdrag på skoter?

Näe nästa vinter ser vi till att det är torrt och kallt när det ska jagas öl. :)

MissKumminsky sa...

Jaaaa, det var en is med en hel del blöta pölar och det var väl ok, men dom sista 50 meterna då satt hjärtat i halsgropen. Det tog flera timmar innan det gick att skratta åt misären där ute. Huah!
Jag skriver under på torrt och kallt.