torsdag 30 april 2009

Kunde blivit hela Sveriges Dagobert Krikelin...

...
Åkte mot Gävle strax efter midnatt och under resans gång roade jag mig återigen med att lyssna på "Vaken" på p3, och då särskilt inslaget där man ska gissa yrket på den för kvällen utvalda lyssnaren. Dom slussar sedan in samtal där varje person får ställa 5 ja eller nej frågor och sedan chansa på yrket.

För övrigt ringde jag själv in då jag tyckte det kunde vara intressant för sveriges radiopublik att gå bet på att gissa mitt yrke. Nu tror ni säkert att det var pokerspelare jag tänkte på. Men det var det inte. Yrket jag tänkte på var dagdrivare. Den fina tanken kostade mig en slurp batteri och en silverfemma. Varje samtal kostade 1 kr och inte mindre än 5 ggr provade jag lyckan. Det är då märkligt att man inte lärt sig vid det här laget att såna som jag inte kommer fram i situationer där det är tur som är den avgörande framgångsfaktorn.

Istället för mig fick Solveig förtroendet. Hon var i 50-års åldern och efter ett par samtal hade ett antal grundfakta framkommit. Att hon jobbade inomhus, att hon arbetade med människor samt att hon inte hade någon akademisk utbildning.

Redan här var jag inne på att hon arbetade åt någon vårdinrättning. Kanske på ett sjukhus eller inom psykiatrin. Nästa person halvknäckte nöten då han på sista frågan luskade fram att hon jobbade statligt. Men man kan säga att han missade öppet mål genom att gissa på KONSULT.... Ja det är ju vanligt med statligt anställda nattkonsulter.

Nästa person kändes gjuten att knäcka yrket och borde tackat sin lyckliga stjärna att få vara den som fick jackpot-läget direkt efter informationen om statlig anställning framkom. Den inledande frågan var "har du telefonkontakt med människor?". Bra fråga tänkte jag eftersom det eliminerade växeltelefonist-arbeten på tex SOS Larmcentral. Fast det var tydligen inte så personen tänkte i och med att hon då konstaterade att "ja då kan du alltså inte jobba med SIFO-undersökningar". Rätt smart gissning egentligen. För antagligen har SIFO ett helt team som sitter o ringer runt i hopp om att få ett nattuggle-perspektiv på någon av sina frågor. Veiron i ottan deluxe.

Tyvärr tog resan slut innan gissningsleken var över, men jag gissar att hon hade någon administrativ tjänst på ett sjukhus, typ läkarsekreterare. I fortsättningen kommer jag bara att färdas på nätterna med Vaken som sällskap. Två ggr har jag lyssnat på programmet och bägge gångerna har jag skrattat högt åt vanliga människors fenomenala slutledningsförmåga. Där kan vi prata tillräcklig humor för att hålla en zombie-trött bilförare vaken.

Later.....

Inga kommentarer: