fredag 25 juli 2008

Fantastiska Juno....

...
Diablo Cody, det är så hon heter. Tjejen som skrivit den fantastiska filmen jag nyss fick äran att bevittna. Som grädde på moset vann den en Oscar för bästa manus tidigare i år.


Filmen heter "Juno" och är en komedi/drama om en tjej i 16-års åldern som blir gravid. Hon tänker sig en abort men ångrar sig och bestämmer istället att adoptera bort barnet. Detta till en familj hon hittar i en annons och som verkar kunna bli dom perfekta föräldrarna. "Edgier" istället för "wholesome" är hon ute efter. Filmen utspelar sig alltså från det att hon upptäcker att hon är gravid tills hon fött barnet.

I sina stunder är filmen väldigt rolig. Hennes far är en bitter människa och levererar ett flertal dryga och roliga repliker. Hennes styvmor likaså.

Huvudpersonen själv, Ellen Page, är dock den stora behållningen. Det är någonting med henne. Hon är ungdomligt kaxig, sprudlande och nyfiken men samtidigt intelligent som om hon vore äldre. Till detta en bitterhet och ett avvikande sätt. Jag skulle kunna gifta mig med henne imorgon dag.

Det är ungefär som att vissa filmer förmedlar en helhet, typ som en saga som berättas från början till slut. Medan många andra filmer lämnar en med frågor och funderingar, och som egentligen bara är en 90 minuter lång transportsträcka.

Det här var en saga. En riktig må bra-saga. Dessutom var soundtracket underbart. Fast det tycker jag nog delvis för att jag gillade filmen så mycket. Samma glädje som jag känner nu kommer jag ihåg att jag kände efter att jag såg Wes Andersons mästerverk "Rushmore". En annan film med ett superfantastiskt soundtrack.

Jag ska hedra filmens minne genom att köpa en hamburgar-telefon så snart jag stumblar över en. Det var en rolig scen innehållande en sådan.


Nu lär man väl aldrig få höra slutet av att jag bara gillar kritiker-rosade filmer för att verka smart eller pretentiös. Här har ni en sanning som dödar allt sånt snack. Jag vill minnas att jag tyckte "Postman" var en ganska bra film när jag såg den. Den är väl ändå framröstad som den absolut sämsta film som gjorts. Så, då var det sagt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Utmärkt film.
Från start till mål.

Jag måste dessutom erkänna att jag har hyllat postman sen första gången jag såg den.

Detta är något jag får stå till svars för mest hela tiden.

Anonym sa...

Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk Pretto-Gurk

Marcus sa...

Jag minns att vi var ett gäng grabbar som såg Postman. När filmen var slut skulle jag precis utbrista "Den var ju riktigt bra ju".

Fast jag hann inte innan pöbeln kacklade fram "Det var fan den sämsta film jag sett i hela mitt liv".

Jag knep näbb angående mina hyllningar och det har dröjt till idag för att bryta tystnaden och låta sanningen komma fram.

Unknown sa...

the postman var ju riktigt bra.... bra mycket bättre än waterworld och annat skit.

Marcus sa...

micke: Exakt... Det var vad jag tyckte. Fick däremot inget medhåll av mina vänner som skrattade gott i ett par tre år