fredag 11 juli 2008

Foten ska ner

...
God morgon turklubbor...

Eller som dom säger i USA, "rise and shine". Fatta när man vaknar superbakis av att det ringer i telefonen. Man lyfter luren och möts av ett käckt "rise and shine". Då är det inte långt borta att det blir flisor av telefon-skrället. Eller ännu värre, uttrycket "top of the morning to you". Gode gabriel, då åker allt i närheten in i väggar och golv.

Till saken.

De senaste veckorna har det hänt något med mig. Mitt pokerspel är under stor förändring. Jag har historiskt sett varit en någorlunda tight och solid spelare. Mer aggressiv och trixig på nätet såklart, men ändå stabil.

Allt det har förändrats till att jag numer bara vill in och bluffa i var och varenda pott. Jag får riktigt hålla mig i styr för att det inte ska spåra ur fullkomligt. Man är själv ansvarig för sina egna brister sägs det. Det här vill jag dock delvis skylla på min gode vän Heders-Gurra. Det måste vara bank-garanti på att han har smittat mig med detta svåra virus. Som många av oss vet ser Gurra som lyckligast ut när han får skjuta tom i gatorna tre. Han är tex upphovsmakare till uttrycket "Fan va tråkigt det är att vinna potter med nöten".

Låt säga att jag spelar poker mot en annan aggressiv tänkande spelare. Om han re-raisar mig brukar jag vanligtvis kunna lägga mig tålmodigt åtminstone 3-5 ggr. Icke numer. Det blir fotnedsättning efter MAX 2 ggr. Poletterna ska in till varje pris. Detta beteende vore mer acceptabelt om jag var en duktig all-in spelare, dvs en som ofta har tur med att matcha sina hålkort på handen med dom kort som kommer på brädan. Det är inte jag. Det är som två magneter, totala motpoler.

Den här hobbyn riskerar att bli ganska dyr. Förr om åren var jag bekymrad över golfklubbar som tingade ett högt pris, vilket framstår som rena löjet i jämförelse. Därför måste detta beteende tämjas. Och det fort. Precis som en exorcist kan driva ut onda andar skulle jag behöva en floppdoktar som får mig att folda mot re-raisar.

Nu jobbar Gurra i Sthlm ett tag och jag hoppas min avvänjning går lättare tack vare det. Rille tror tvärtom och påstår att "när Heders är borta dansar Gurkan på bordet". Vi får väl se hur det går...

-------------------------------------------------------------------------------------------------

För att vara allvarlig en stund så har jag spelat en del poker senaste dagarna. Igår låg jag länge en hel del inköp back, men gjorde en klassisk Sjöberg och spelade ända tills alla poletter var tillbaka.

Tyckte att det var så roligt att jag gjorde likadant idag, dvs inte vinna en hand första timmen och sedan sitta rätt länge och kämpa tillbaka pengarna. Hade en del flyt på slutet och gick till slut lite plus oxå.

En hand som spelades. Jag spelade rätt aggressivt och raisade många händer. Spelaren efter mig var slaskig och synade in i nästan alla potter. Missade han floppen la han sig oftast. En sådan spelare man vill möta. Han sätter dig inte i några svåra situationer, för när han vaknar till liv är det enkelt att räkna ut att han har en stark hand.

Hursomhelst, jag raisar först in med 65s och han slår om mig 3,5 ggr. En pottraise alltså. Eftersom vi båda satt med lite mer än 1,5 inköp bakom så är synen självklar, trots att jag är ur position. Jag vet i detta läge att han har AA, KK eller möjligen QQ. Någon gång ibland kanske han har AK, men inte ofta. Flop kommer 987, vilket är som en total dröm då jag vet att jag inte kan vara slagen.

Jag checkar, han betar 3/4 pott. Eftersom jag vet att han inte kommer komma bort från ett överpar raisar jag direkt, för att undvika att han tightar till sig om tex en T kommer på turn. Han ställer och mycket riktigt har han KK. Inte ofta man hamnar i en sådan gynnsam situation om 1,5 inköp.

En bättre spelare kommer inte få in alla pengar med ett överpar här. Floppen är sämsta tänkbara eftersom den gör många mellanhänder innan flop till monsterhänder efter flop. Titta på detta. KK leder PreFlop mot alla händer utom AA. Efter flop ligger den efter mot följande.

Flop: 987

Händer som nu tagit ledningen.

Stege: 65, T6, JT
2 par: 87, 97, 98
Triss: 77, 88, 99

Utöver detta har vi alla händer som inte leder nu men som i princip har 50% vinstchans.

76, 86, 96
T7, T8, T9

Så man kan verkligen säga att läget förändrats. Ligger det dessutom 2 i samma färg på floppen läggs ytterligare händer med färgchans till den redan långa raden av händer.

Därför är det ganska standard att med djupa stackar antingen checka bakom på flop eller beta med avsikten att folda eller åtminstone vidta stor försiktighet mot en raise. Kanske syna en raise och folda mot ett turn-bet.

Där har ni en fin pokerlektion. GÅ FÖR I HELVETE INTE TOM MED ÖVERPAR PÅ KORDINERADE FLOPPAR!!

-------------------------------------------------------------------------------------------------

En annan rolig sak som senaste dagarna fyllt ett amerikanskt pokerforum. Det är en hemmagjord bild av pokerlegenden T.J Cloutier, som har gjorts om till sitt alter-ego T.J Cookier. Bilden är så lik att det är sjukligt. Se bara förvandlingen:



2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, det är ju du! T.J JR! Två av historiens största brillor har samma far! Ska vi gissa på att det är James van der Brillmongo från Rotterdam som är far till tvillingparet?

MVH Gavin

Marcus sa...

Tyst med dig Gavin! Du har väl inte tid att strosa runt Internet. Du har väl någon vadslagning med Joe Seebok på gång, typ vem som kan ta mest magpunchar av en tjej.