måndag 7 juli 2008

Springsteen weekend i Göteborg

...
Springsteen spelade 2 kvällar i rad. Fredag den fjärde Juli samt lördagen den 5:e. De flesta verkar överens om att lördagens spelning var snäppet bättre. Mer tryck och lite mer energi. År 2003 var det samma sak, jag var dag 2 vilken beskrevs som den bättre av de två.

Hursomhelst är jag grymt nöjd alla fall. Tack vara datumet fick jag höra några ovanliga låtar jag inte tidigare hört live, Independence day samt 4th of July, Asbury Park (Sandy). Dessutom spelades This hard land vilken är en av mina abosluta favoritlåtar.

Grejen med Bruce, oavsett hur mycket eller lite man gillar musiken, är att det knappast kan finnas någon bättre live-artist. I synnerhet inte när han spelar för en stor stadion-publik. Glädjen och tacksamheten över att vara den han är översätts till en 100%-ig dedikering att ge järnet så länge han orkar.

Hur han är som person gör att man ytterligare uppskattar hans konserter. Skulle kunna tänka mig att han är den superkändis i världen som är "närmast" att bara vara en vanlig människa. Jag undrar hur många gånger under de senaste 30 åren det skrivits något negativt om Bruce som människa? Jag har inte sett något alla fall. Det har säkerts skrivits en rad eller två, men i jämförelse med andra kända människor är det en droppe i havet. Detta måste helt enkelt bero att han är en väldigt ödmjuk person som, förutom att han håller sitt privat-liv för sig själv, inte strular till det med skandaler eller knasigt agerande.

Göteborg som stad är mycket trevlig, i synnerhet när solen skiner och man sitter och dricker på en uteservering. En rolig sak som Magnus Betnér sagt om staden är: "Göteborg är som ett gruppboende för efterblivna fiskare"

Hursomhelst, de här låtarna spelades på fredagen:

Born in the U.S.A
Bra och snabb start. Även om låten inte är en hyllning till USA passade den ändå perfekt som startlåt givet att datumet var 4:e juli.

Radio Nowhere
Från senaste plattan. Helt okej låt men ingen klassiker direkt.

Out in the Street
Den här låten har ett fenomenalt skönt intro och dom första raderna är riktigt bra.

Two Hearts

Ingen av mina favoritlåtar men kul att se Bruce och Steven Van Zandt lekfulla, sjungandes i samma mikrofon

The Promised Land
Fantastisk låt som alltid är kul att höra. Typisk industriarbetare som håller den amerikanska drömmen vid liv, trots hårt arbete till skitvillkor år ut och år in.

Spirit in the Night
Mycket bra version som ger Bruce chansen att hålla igång låten och låta publiken stå för halva underhållningen, genom att turas om att sjunga på slutet.

Be True

4th of July, Asbury Park (Sandy)
En helt magisk sång som, förutom handlar om denna Sandy, beskriver scenarion från hans uppväxt på boardwalken i Asbury Park. I sången sjunger han:

"Well the cops finally busted Madame Marie for tellin' fortunes better than they do"

Innan han började tillägnar han låten till Madame Marie, som var spåtant på boardwalken i Asbury Park och att hon dött 98 år gammal några dagar tidigare. Jag tyckte verkligen att det var magiskt att rama in låten på det sättet. Det gör två saker. Dels gör det låten mer levande och underbar. Dessutom visar det att Bruce vet var han kommer ifrån och att han, när allt kommer omkring, bara är en vanlig människa som skriver sånger om vardagligheter från hans icke-speciella uppväxt.

Såhär såg det ut, även om klippet bara täcker 2/3 av sången.



Atlantic City
En klar favoritlåt från Nebraska-skivan. Handlar om en person som är i ekonomiska bekymmer, och som lösning på problemen "Well, I'm tired of comin' out on the losin' end,
So, honey, last night I met this guy and I'm gonna do a little favor for him", vilket antagligen är någon form av tjänst. Kanske mordet på "the chicken man", personen från början av sången som är en maffiaboss (Philip Testa) i dåtidens Philadelphia. Oron över eventuell vedergällning gör att personen vill använda de pengar som blir över att ta sig därifrån illa kvickt.

En helt fantastisk låt från skivan Nebraska. Kanske den mörkaste och mest tragiska skiva som skrivits men som innehåller några helt otroliga berättelser och öden.

Prove It All Night

Darlington County
Fin sång om 2 kompisar som åker från N.Y till Darlington i jakt på jobb. Gillar dessa rader där dom tycker sig ha alla världens pengar. :)

"Me and my buddy, we're from New York City.
We got $200, we want to rock all night
Girl, you're looking at two big spenders
Why, the world don't know what me and Wayne might do"


Because the Night
En okej låt i grunden. Den här kvällen blev den väldigt speciell då Nils Lofgren bjöd på ett gitarr-solo som var flera minuter långt och helt magiskt. Jag brukar inte gilla sånt så mycket men det här var verkligen speciellt.

Cadillac Ranch

Livin' in the Future
Bra låt från nya skivan. Svänger väldigt bra och har ett skönt sound.

Mary's Place
Precis som sist i Globen gjorde han en jättelång version och turades om med publiken att skandera "let it rain"-liknande budskap.

Independence Day
Ytterligare en vacker och lugn låt. Den handlar inte alls om 4 Juli utan om problem mellan Bruce och hans far.

This Hard Land
En av mina absoluta favoritlåtar. Enligt Aftonbladet var detta en av de starkaste låtarna, men omdömet blev dåligt på grund av "bristande engagemang". Snickeliding säger jag. Den här låten var i mina ögon konsertens höjdpunkt och jag var djupt rörd vid tillfället.

The Rising
Ett snabbare parti inleds med titel-låten från plattan med samma namn

Last to Die
Long Walk Home

Badlands

Jag tror att Badlands eller Born to Run är den mest spelade låten på Springsteen-spelningar. Och man förstår varför. Badlands är en sån sjuk energi-kick att det knapt går att förstå utan att vara där.



* * *

Hungry Heart
Trevlig version där han i vanlig ordning låta publiken sjunga första versen själv, för att han sedan kör hela låten på egen hand. Rätt kul grej och en bra stämningshöjare, i synnerhet med vilka låtar som körts tidigare.

Seven Nights to Rock
Born to Run
Tramps like us, baby we we're born to run.... Sjuk låt som alltid är hur bra som helst.

Rosalita
Dancing in the Dark

American Land

Den här låten har avslutat alla (tror jag) hans konserter på den här turnen. Tror den här låten kom med i bilden efter hans senaste Seeger-turné. Det är en folksång skriven av irländska immigranter. Många verkar inte gilla den här avslutningen men jag tror nog jag gör det. Den passar utmärkt till allsång (i synnerhet med texten på karaoke-manér på storbild) plus att den går att dra ut på i all evighet.


2 kommentarer:

Anonym sa...

"Herresatansjävlar"
"Nu har jag sett allt"

Bara några i raden av många citat som skribenterna skriver efter konserten. Jag kan bara hålla med dig Gurk, det är en magisk tillställning. Problemet är vad fan man ska hitta på när gubbskrället lägger grejerna på hyllan?

Marcus sa...

Ja han är ju ingen ungdom längre. Men jag tror nog vi ser honom på åtminstone en stadion-spelning till i Sverige.

En annan aktivitet man kan ägna sig åt när han lägger av är bertling utan sidoaktiviteter, dvs bara dricka rätt upp och ner....

Kommentarerna i aftonbladet var häftiga. Även den att Per Bjurman lovat att inte bli exalterad över något så banalt som musik...