onsdag 2 juli 2008

Semestertips

...
De flesta man känner vill i sommartider tillbringa dagarna solandes på någon strand. Kanske Tranviken. Detta är inget för mig. Eller snarare är det nog det värsta jag vet. Sand kan vara det mest störande underlaget att befinna sig på, spikmatta inkluderat. Sand i kombination med vatten är ännu värre. Det fastnar överallt. Kommer det på handduken blir den obrukbar. Teknikprylar såsom Ipod och kamera krackelerar fullkomligt. Glasögon gör sig inte heller vidare värst bland dom ljusbruna äckel-kornen.

Om man nu är utomlands och därför måste vara omkring vatten föredrar jag pooler. Där kan man sola/vila i lugn och ro. Vanligen är det bara ett par snabba steg till närmsta bar oxå. Alkohol är en grundläggande förutsättning för att orka med någon längre session i solen.

Apropå semester har jag i flera år velat fjällvandra. Ta en eller två veckor uppe i de jämtländska fjällen. Det finns många klassiska fjällstationer att övernatta på. Sylarna, Helags, Gåsen, Blåhammaren etc. Man promenerar från en station till nästa varje dag. Turerna bör bli på cirka 1-2 mil. Blandad terräng skulle jag tro. Alltifrån högfjällsterräng till skog och myr. Mat köper man antingen på stationerna eller lagar själv på trangia-kök. Torkat renkött á 600 kr kilot måste med som tilltugg. Naturligtvis ska ett par flaskor whiskey och menthol-cigg med. Rökandes och drickandes över öppen eld på 1200 meters höjd är i mina ögon livskvalitet. En sån här tripp gör gott för fysiken också och man kanske skulle tappa några kilon.

Det närmaste fjällvandring jag kommit, förutom hundratals promenixer till min pappas fjällhotell samt en 2-dagars tur i mina tidiga tonår, är min semester i Schweiz förra året. Det är något otroligt vackert i alperna och det går inte riktigt att beskriva hur harmonisk man blir av att vara i sådan miljö någon vecka.

Alperna i Schweiz är garanterat vackrare än de svenska. Men å andra sidan är stigningarna så stora där att man nästan är tvungen att åka liftar på många ställen. Man vill ju ta sig fram för egen maskin så långt det är möjligt.

Titta bara på dessa bilder. Ser rätt fint ut...

Du hurtiga, ej alltför positiva person som inte har problem med liktorn och skavsår får gärna följa med.
:)

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag undrar bara vart d svenska alperna ligger??? citat: "Alperna i Schweiz är garanterat vackrare än de svenska." slut citat....

Fan vad jag älskar att märka ord...

Anonym sa...

Jag följer med på stört!

Vad kan vara bättre än en midnattssol med whiskey, några fjällbäckskalla bira och 16736 mygg/m3???
Står du för det torkade renköttet och myggmedlet står jag för wirren!

Tror du trådlösa nätverket fungerar däruppe... ;-)

/Pal