måndag 27 juli 2009

I en annan del av landet

...
Befinner just nu hos min faster i Skåne. Hon och hennes man har en stuga (snarare stort hus) på Österlen och i väntan på min stundande stockholms-semester följde jag med ner hit. Kommer vara här tills på onsdag då jag via räls glider mot huvudstaden. Vad för aktiviteter dom här dagarna kommer bjuda på är oklart i skrivande stund, men det kommer säkerligen bli trevligt och väl värt den långa bilresan.

Apropå bilresa så var sista etappen rätt krånglig. Undertecknad satt bakom spakarna och pappa var kartläsare. Med en karta som inte var detaljerad just i Skåne-regionen. Men via telefon fick vi direktiv av Curt (min fasters man) att svänga av här, ta höger i nån rondell etc etc.

Självklart sprack vägdirektionerna i skåne-mörkret och ett nytt telefon-samtal stod för dörren. Efter den obligatoriska hälsningen styrde pappa direkt samtalet mot varför inte direktiven var korrekta, alternativt varför inte skyltarna stämmer. Ulla-Maria (min styvmor) frågade då mig från baksätet ifall det var min faster som svarade den här gången. Eftersom jag hörde att det var en kvinno-röst kunde jag bekräfta den tesen. "Då kommer det att bli kokning" kom det tillbaka.

Mycket riktigt. Innan jag ens hann fundera på koknings-sannolikheten så var ångan ett faktum. Inte blev det bättre av att vi båda höll på att skratta ihjäl oss vid sidan om. Stor humor. Syskonkärlek när den är som bäst. Vidare påstår pappa att det inte går att prata i telefonen om det är någon bredvid som samtidigt försöker prata med en. "Jo, om man har bra simultanförmåga" svarade jag, men utan några signaler på samtycke. Tänkte lite mer på det, och har kommit fram till att det är ytterst vanligt att jag pratar i telefon samtidigt som jag konverserar med någon som sitter bredvid, plus att det parallellt kan pågå en msn-konversation.

Förutom att jag mår bra i Skåne mår jag bra över 2 andra saker. Bägge kommandes från Lill-Håkan.

1) Han skrev ett inlägg om hur mycket han gillar The Royal Tenenbaums. Om ni följt min blogg vet ni hur mycket jag gillar Wes Andersons filmer.
2) På skämt nämnde han sitt deltagande i en kokain-buffé. En beklaglig sysselsättning som ingen bör syssla med. Men det fiktiva ruset förklarade han som att han hade en "trimmad tuta". Har skrattat åt det uttrycket en bra stund nu.

Inga kommentarer: