tisdag 14 juli 2009

Into the wild.....igen

...
Nu var det länge sedan jag uppdaterade den gamla bloggen. Normalt brukar jag vara effektiv på att redogöra för helgens göromål i början av varje vecka, men av någon anledning har det inte blivit av.

I lördags var jag ute i skogen på den årliga festen "Into The Wild". Det blev precis som man kunde tänka sig. En törstig och trevlig tillställning.

I sällskap med Gurra och Hanna tog vi min svarta fara ut mot Stavrebodarna. Samma bil som dagen efter föra årets fest olyckligt nog utgjorde min sovplats. Det var inget stolt ögonblick när jag slog upp ögonlocken, med minnen av 40 rökta cigaretter och minst lika många öl/vin/sprit-enheter nersköljda. Lägg därtill ett djuriskt ryggskott till följd av den något oskroksformade ställningen jag sov i. Den gången var kl 07:30 och jag var den enda som var vaken. Frukosten blev fabrikstillverkade plättar från Ica som åts kalla i morgondaggen. Som sagt. Inget stolt ögonblick och inför årets fest hoppades jag på att slippa att den lilla detaljen återupprepade sig. Därför förberedde jag mig minutiöst för annat sovarrangemang och tog INTE med mig varken sovsäck eller madrassz.

Precis som förra året inleddes festen med att alla deltagare delades upp i lag för tävling mot varandra. Jag kom med Landell, Micke Lundberg och Jens. Ett törstigt sällskap, vilket bekräftades när vi krossade första grenen som bestod i att på tid dricka loranga-grogg ur hink med varsitt sugrör. Lustigt nog undrade jag innan varför förra årets öl var bytt mot läsk, för att "det här blir man ju inte onykter av". Efter jag svalde första gången stod det ganska klart att man nog visst skulle bli onykter av innehållet.

Resten av tävlingen bestod av blandade grenar. Strutfotboll runt kona, flasksläpning medelst tampong, få upp ett äpple ur en hink med vatten (jag kom sist pga stort huvud) samt lagsång.

En som verkligen borde utvisats och slutligen diskvalificerats ur tävlingen var HedersGurra. Inte bara det att han konstant befann sig smörandes och lismandes hos domarparet Macke och Jenny. Han hade även mage att blöta ner i princip hela församlingen. Micke Lundberg stod helt oskyldig nere vid vattnet när Gurra svepte förbi och knuffade ner honom i bassängen. Med kläderna på och med telefonen i byxfickan. Vilken otroligt nog klarade sig finfint. En stund senare hörde jag någon säga "Hörru Gurkan". Jag vände mig om och hann precis se äckel-gurras ansikte innan 25 liter flodvatten slogs fast i mitt ansikte. Ett mindre mirakel att det inte blev några vedergällningar.

Vilket kan berott på att vårt lag vann tävlingen och således firade segern istället för att fila på den bittra hämnden. Macke hade pratat sig varm om att SEB Fonder hade klivit in tungt på prisbordet. Man hade stora förhoppningar om att få en blandad fondkorg för ett par hundratusen. Tji fick jag. Förstapriset bestod istället av att det vinnande laget fick besätta rollerna i en välregisserad teaterscen, där vi spelade några av deltagarna på festen. Jag var tex Mackes tjej Lina och Gurra fick spela Partyfyllehunden Micke Lundberg. Haha, vilken sjuk idé. Men roligt.

Sedan vidtog grillning och de flesta i sällskapet klev djupare ner i flaskan. Så även jag även fast det efter solnedgången dracks uteslutande öl. Det kom fram några gitarrer och alla hängde runt lägerelden resterande del av kvällen. En nackdel med eldar är jag kraftigt ogillar den röklukt som alltid finner sin väg rätt in i mina tygfibrer.

Runt midnatt var det så myggigt att jag drog mig tillbaka mot mitt framförhandlade sovarrangemang. Vilket bestod av Mackes andra säng i hans lillstuga. Sömnen infann sig direkt och höll i sig ungefär en timme tills HedersGurra dundrade in i rummet. Han förklarade att vi måste dela på min säng och poängterade hur viktigt det var att ingen av oss bredde ut sig för mycket, utan att vi var sparsam med den begränsade ytan. Han la sig innerst och efter mindre än 30 sekunder snarkade han och låg utbredd som en säl över hela sängen. Vid ett tillfälle snarkade han så mycket att han väckte sig själv och för andra gången den dagen ville jag sätta en välriktad armbåde i ryggslutet på honom.

På något vis somnade jag till slut om. MEN VAKNADE KLARVAKEN 04:30. Vilket straff. Jag ville bara hem. Macke var även han vaken och gjorde mig sällskap runt tomten i jakt på mat. Till slut återvände vi kl 05:30 till lill-stugan efter att ha jagat rätt på några hårdbrödsmackor med kaviar på. Somnade återigen om och nästa uppvaknande skedde vid 9-rycket.

Mina bilder från festen blev så suddiga. Har haft kameran inställd på att jag fotar under lysrör så alla bilder är oskarpa. Men här är några alla fall.

*EDIT* Blogger-redaktionen är oxå suddiga och det fungerar inte att överföra bilder för stunden. För att ni ska få en känsla för hur det såg ut i lördags kan ni föreställa er HedersGurra i en kaptens-mössa, springandes runt runt med en vattenhink i jakt på nästa offer.

Hemfärden innebar svårigheter. Klockan var blott 9 och på vägen hem ville vi stanna på Liz gatukök i Sörberge för att äta ett bakis-skrov. Men vi visste inte när dom öppnade. Den kollektiva över/under på öppningstiden var runt 11, så om det stämde var vi tvungen att dröja oss kvar nästan en timme till. Vilket vi nästan gjorde. Sällskapet anlände till Liz gatukök exakt 10:30, en halvtimme innan öppning. Ett snabbt besök på laxodlingen och vi var redo för mat.

Innan vi beställde passade jag på att slänga bort lite saker som låg i framsätet. Bland annat en läckande CinZanoö-flaska jag tackar ödmjukast för. Aningen kokandes fick jag ner skiten i en påse som jag slängde i soptunnan vid bensinstationen som ligger bredvid. På väg in till kiosken skulle jag låsa bilen, men jag hittade ingen nyckel. Mina nycklar har jag bra koll på, och när den inte låg i sin normala ficka ringde varningsklockorna direkt. Jag hade alltså till följd av kokningen slängt den i soptunnan tillsammans med allt kladd. Gurra skrattade högt och fann situationen super-kul.

Jag hann inte ens fram till soptunnan innan karljäveln hade fått fram videokameran. Vid det laget spelar det ingen roll vad man säger, för det resulterar bara i ett ännu större flin. Precis som han vet att oavsett vad som händer kommer det bidra till en roligare film, så hans vidriga journalisthjärna är fullt fokuserad på att man inte ska lyckas slå telefonen ur handen på honom. Vilket jag resulttatlöst försökte med på olika sätt.

Eftersom filmen antagligen kommer lanseras på youtube kommer ni nog se vad som hände därefter. Att jag vägrade fortsätta leta och meddelade att ifall herrskapet ville ta sig hem kunde Gurra själv krypa ner i sopsäcken och leta rätt på nyckeln. Ingenting blev det av med det och för en stund strandade förhandlingarna. Ända till mack-föreståndaren dök upp och förenklade hela processen genom att öpnna soptunnan från sidan. Nere i skiten låg bilnyckeln och tur var väl det. För jag har ingen reservnyckel och det kostar plenty att tappa bägge. Då måste man koda om låset och jag har hört skräckhistorier om att det kan kosta uppåt 20.000 kr.

Veckan består annars av poker och diet. Min detox-kur är påbörjad och består av pulver och tableter. Pulvret smakar förjävligt och jag blir svagt illamående bara av tanken på det. Det är inte smaken som är det värsta, utan konsistensen. Att blanda med vatten är inte ens att tänka på, då blir det kaskadspya över köksgolvet. Proviva fungerar däremot ganska bra som virke. Jag ska försöka hålla ut för jag vet att det finns en kruka med guld vid regnbågens slut. En kruka med guld som består i att slippa tillhöra den överviktiga delen av samhället.

Inga kommentarer: