söndag 6 september 2009

De fyra eldrementen

...
Helgen i Sthlm börjar gå mot sitt slut och om mindre än 3 timmar är jag trainbound mot Gävle. Före det ska jag hinna duscha, packa ihop mina saker och skriva klart det här blogginlägget.

I fredags var vi på Grönan och tittade på Håkan Hellström. Även fast jag inte är något större fan var konserten bra. Det är inte ofta man ser artister med sånt engagemang och sån schenshow. Allt han sa kändes uppriktigt och hjärtligt. Hans trassliga sångröst kompenserades väl av detta. Bredvid och runt omkring mig stod även varenda tonåring med svenskt personnummer.

En trevlig kväll och uppvärmning inför lördagens 30-års fest. En fest som, jag på förhand, anade skulle bli mycket trevlig. Min studiekompis Johan fyllde jämnt och hade gemensam fest med tre av sina kompisar. Kim (även han studerade i Gävle), David och Pigge.

Alla hade ett gemensamt tema. Tex var alla Johans kompisar tilldelad elementet "luft". Jag och Gibson köpte, på Buttericks, en liten bordsfläkt. Ett riktigt schackdrag, eftersom den i varma siutationer skänkte sköna sommarbrisar hela kvällen. Johan hade själv iklätt sig en ganska diskret luft-accessoar.


Festen var på Djurgården och dit transporterades alla via båt. Kaptenen såg inte direkt ny-utexaminerad ut. Snarare gammal och trött och antagligen inte kompetent att framföra fartyget i linje med sjövett och säkerhet på sjön. Men som genom ett mirakel lyckades han få skolmen att flyta hela vägen fram.

Alla gäster blev ihopparad med en bordspartner. En person man själv fick leta reda på genom en luddig beskrivning av vederbörande på sin egen namnbricka. Beskrivningen av mig visade sig handla om att jag "fått stifta bekantskap med polismyndigheten efter en incident med sprängmedel" samt att "jag utmanar spelmonopolet i Sundsvall".

Sedan blev det en ganska lång middag med massor av tal och spex. Bland annat var Jesper Rönndahl där. Det är skåningen som man hört i radioprogram som Pang Prego, Morgonpasset samt Hej Domstol. Han höll ett fantastiskt roligt tal, där utgångspunkten var svaret på några frågor han skickat ut till jubilarerna. Bland annat fick Johan frågan om vilket historiskt ögonblick han skulle vilja återuppleva live, ifall han kunde välja helt fritt. Hans svar var "när harry träffade sally"

En mycket rolig del av talet målade upp en hypotetisk situation om hur det gick till när Tyrannosaurus Rex dog ut. Något som jag uppskattar är att inom ramen för ett absurt ämne, börja behandla och skoja om små små detaljer. Detta gjorde Jesper med bravur och fick mig att skratta högt.

Efter middagen blev det inte längre så organiserat, men en rätt stor del av sällskapet stannade alla fall kvar till stängningen vid 03. Konstigt blev det ganska lugnt på alkohol-fronten. Middagen tog upp merparten av kvällen och där rann det bara ner ett fåtal glas vin. Vilket gör att jag inte känner mig så slagen som jag hade trott att jag skulle göra.

Mycket trevligt att få träffa gamla studiekamrater och lite annat löst folk man inte sett på länge. Att fira gemensamt med kompisar är inte alls dum idé. Det blir en rolig mix av folk och stämningen blir nog lite mer uppsluppen.

Som jag skrev i början ska jag alltså till Gävle. Tänkte checka in på hotell Rille några dagar. Hur länge jag stannar där återstår att se. Men fokus ska ligga på att få händer spelade.

2 kommentarer:

Ruskas sa...

ja glgl, gurkmeister. skulle också behöva ta in på nåt medriggat hak där man kan börja en klättring ur den oändliga avgrund som man ligger i... den här jävla ip-adressen skulle jag vilja spränga till atomer. URK och fy fan. men kört hårt m8. /Ruskas

Marcus sa...

Ruskas: Det vänder säkert förr eller senare. Men ett tips kan vara att hålla sig i närheten av Von_Anka. Good lyck...