måndag 28 september 2009

Rånarluva på

...
För några dagar sedan tänkte jag beröra ett ämne jag ansett vara värt ett par ord.

Nämligen bankrånet mot kontant-centralen i sthlm. Snillrikare rån har man då aldrig hört talas om. Förberedelserna måste varit minutiösa med tanke på alla moment som ingått i kuppen.

Normalt verkar just logistik och samordning vara ett stort problem i den undre världen. Detta eftersom det är förbrytare det gäller. Alltså personer som många gånger har bräckligt psyke och gigantiska egon, och därför har mycket svårt att vara en del av ett väloljat maskineri.

Det som är särskilt imponerande är det proffsiga genomförandet. Polisens helikoptrar var satt ur funktion genom en bombattrapp. Kudos för det. Vidare kom ingen person till skada. Alla pengaräknare som satt i lokalen blev, på ett enkelt sätt, satta ur spel.

På något vis finns det ett vackert skimmer kring perfekta brott. Att det känns moraliskt okej trots att det solklart bryter mot samhällets regler.

Vem minns inte bankfackskuppen i Nice för länge sedan. Där rånarna tagit sig in via katakomberna och svetsade igen valvet inifrån. När bankpersonalen på alla vis försökte få upp dörren satt rånarna kvar i valvet och åt gåslever och drack champagne, samtidigt som de sista bankfacken tömdes. Snyggt och sofistikerat.

En av personerna från den kuppen åkte tyvärr dit. Men under rättegången undrade han om det gick för sig att öppna fönstret, vilket domaren beviljade. I ett obevakat ögonblick kastade sig den åtalade ut genom fönstret. Han landade mjukt på en ditplacerad lastbils flak, och hoppade sedan upp på en väntande motorcykel som minuter senare dundrade ut ur Paris i 250 km/h.

Hoppas dom här rånarna klarar sig undan bylingen. Vore synd om gruppen blir honkad när så här stor rån-poesi skapats. Vidare hoppas jag att något försäkringsbolag får täcka upp för förlusten. Det är inte mer än rätt att en liten del av deras smutsiga vinster återbetalas.

Ett lite mindre estetiskt snyggt rån genomfördes ungefär samtidigt i Gnarp. Jag tror ingen kom till skada där heller. Fast det rånet var bara smutsigt och ingenting jag överhuvudtaget respekterar. Vad det rånet åstadkom var däremot att rubba min och Gurras masterplan.

Den dagen ingen annan utväg finns är planen att klippa Handelsbanken i Kvissleby. Min roll är att köra flyktbilen, för enligt Gurra är jag för nervöst lagd för att få vistas beväpnad inne i banklokalen. Men som jag kommer att köra den nysnodda Volvo 240 vi valt till ändamålet. På 2 hjul i kurvorna med Johnny Cash dånandes ur högtalarna. Med en sjungande och exalterad Gurra i baksätet som gör det han är bäst på. Nämligen strö pengar omkring sig.

4 kommentarer:

Anonym sa...

All heder till dessa rånare! De är verkligen värda att ligga på en solig strand resten av livet och bli serverade paraplydrinkar.

Ibland önskar man att man hade deras drivkraft, företagsamhet och beslutsamhet, men då avsaknaden av dessa tre epitet är alltför stor så sitter man istället black, trött och sliten i en billig IKEA-soffa.

/Pal

Anonym sa...

Man kanske skulle ta och skicka iväg en länk til säpo på denna blogg.

/Löjan

Marcus sa...

Löjan: Gör inte det. Jag har alltid påstått att jag skulle kunna torska för palme-mordet. Ingen ser så skyldig ut trots total oskyldighet.

Marcus sa...

Pal: Sluta fabla. Du sitter i en soffa helt i guld och ruvar på en förmögenhet. Det är sen gammalt.