torsdag 24 september 2009

Det ska vikas

...
Jag läste just ett roligt inlägg på pokerforumet 2+2.

Ämnet var "vilken är den tightaste fold du någonsin gjort?"

En kille berättade att han under en natt spelat upp sitt konto från ingenting till dryga $36,000. För att stila inför sina kompisar gick han in och satte sig på ett $200/400 NL bord med alla pengar han vunnit.

Men av misstag råkade han posta blinden och fick således betala $400 för misstaget. Vilket han säkert inte brydde sig mycket om. Men problemet var att han fick två fina ess på handen. Alla foldar fram till honom och han betar $2,400 med förhoppningen att alla ska folda, för att slippa riskera sin nyfunna förmögenhet.

En av spelarna ville inte riktigt samarbeta utan re-raisade till $8,000. Efter att kontemplerat sitt öde valde killen att folda sina ess, trots vetskapen om att han var minst 80% favorit (såvida inte den andra oxå hade AA). Han orkade helt enkelt inte torska allt.

Snacka om antiklimax.

Jag är ingen stor gambler, men jag hade nog ändå valt att spela handen. Med vetskapen om att dom 80 procenten knappast skulle gälla just den handen. Eller, det skulle snarare vara 80 st mycket mycket dåliga procentenheter. Sedan hade jag haft en hyfsad historia till barnbarnen om hur det gick till när farfar valde att åka nerför norra stadsbacken på en cykel med bortkopplade bromsar.

Gurra, hade du oxå foldat handen? :)))

4 kommentarer:

micke willysson sa...

tightaste fold ??? kanske det dummaste jag läst, vilken idiot!!!! haha

Anonym sa...

Ja vilket öde. Själv kan jag garantera att jag hade blivit utdragen på valfriakort. Men precis som dig med vetskapen i garaget hade jag valt att trycka all in. Man har ju trots allt en mikroskopisk chans

/La blöj

Anonym sa...

Visste inte att möjligheten fanns att folda när man slängt in 3bettet. Hur som helst är det grovt tjänstefel att inte få in poletterna i mitten med ett djungelvrål. Vart hittar du alla dessa unikum?

.A

Marcus sa...

Micke: Eller så är han ett geni eftersom han lärt känna sig själv och sin olycka.

La blöj: Näe, dina 80% har ju känts som 90%. Stabila nittio procent dessutom.

.A: Du fattar handen hel. Hero höjer till $2,4k och blir omslagen till $8k.

Men klart det är tjänstefel att inte få in pengarna. Fast hela handen skulle ju aldrig utspelat sig om det inte vore för ett misstag.