tisdag 22 september 2009

Konsumentkontakt

...
Kommer ni ihåg inlägget jag skrev om den nya duschcremen från AXE som botar bakfylla?

När jag såg flaskan fick jag en idé och bestämde mig för att ta en sida ur Eric Ericssons bok "Brev till Sverige". Där skriver han bisarra brev till myndigheter och företag och publicerar sedan de svar han erhåller.

Mitt försök blev inte så lyckat eftersom det verkar varit en HÖGINTELLIGENT människa som räknat ut vad det var jag försökte åstadkomma. Damn Eric Ericsson för att bana väg och sedan skotta igen den i form av högre medvetandegrad. Lite som Ashton Kutcher gjort med Punk'd. Kändisar tror väl inte på någonting längre, och det vore kul att få se en verklig situation där personen ifråga är övertygad om att han är med i Punk'd.

Här är mitt brev alla fall.

"Hej,

Den senaste veckan har jag varit sängliggande i extremt svåra smärtor tack vare en av era produkter. Produkten ifråga är dusch-cremen AXE Anti-Hangover. Att jag vet att det är just en duschcreme, och inte en dryck, är själva orsaken till min veckas sjukdom.

Förra lördagen var jag ut och festade. Söndagen var i vanlig ordning en rejäl pina och jag kände mig illamående och allmänt nedbruten. I jakt på föda begav jag mig till min ICA-butik där jag inhandlade produkten. Efter att återvänt hem och druckit ett glas av drycken förväntade jag mig åtminstone en liten lindring.

Men icke. Istället fick jag väldigt hög feber och har i princip kräkts hela veckan. Jag gissar att det här mailet kommer framkalla skratt i fikarummet, men för mig var det självklart att produkten var till för invärtes bruk. Som Resorb eller liknande verkningslösa medel. Jag menar, hur skulle en bakfylla kunna lindras av något man använder utvärtes? Något dummare har man aldrig hört talas om.

Produkten var dessutom placerad precis bredvid avdelningen för mat. Förvisso bland andra kroppsvårdsprodukter, men inom samma avdelning finns även resorb, munskölj och liknande preparat för invärtes bruk.

Jag vet egentligen inte vad jag förväntar mig av mitt klagomål. Mestadels vill jag bara berätta min historia och hoppas att ni i framtiden vidtar åtgärder för att ingen annan ska behöva uppleva samma sak.

Värt att poängtera är att jag varit sjukskriven hela veckan. Dessutom har alla jag berättat historien för nästan skrattat ihjär sig, vilket ytterligare förhöjer den bittra eftersmaken. För övrigt anser jag mig vara normalbegåvad och i vanliga fall rätt street-smart.

Jag har kontaktat Konsumentverket och blivit lovad att dom ska titta närmare på mitt fall. Vad har ni för tankegångar? Rent spontant känner jag att en ersättning vore på sin plats.

mvh Marcus Sjöberg"

Svaret

"Vilken historia du har berättat och vi förstår att många har skrattat åt den! Vi kan inget annat göra än att beklaga och vi hoppas att du har lärt dig läsa på förpackningen först, innan du förtär eller använder en produkt du inte känner till.
Axe är ett relativt känt varumärke inom hudvårdprodukter. Enligt gällande lagstiftning måste det stå på förpackningen vad det är för produkt. På Axe Anti-Hangover står det tydligt att det är en dusch gelé.
När det gäller placeringen av varan i butik, är det alltid butiken som bestämmer hur produkterna skall placeras. I små butiker, servicebutiker, är det inte ovanligt att hudvårdsprodukterna är placerade bredvid livsmedel.
Mår man dåligt efter att man druckit eller ätit något man inte bör, skall man rådgöra med sjukvårdupplysningen eller med Giftcentralen.
Tyvärr kan vi inte göra annat än hoppas du mår bättre och är lite försiktigare nästa gång.
MVH
Konsumentkontakt/Pirjo"

Fröken Pirjo har väl kunnat samarbeta lite bättre än så här...

11 kommentarer:

Robban sa...

Haha bland det roligaste ja läst...:)

//Robban

micke willysson sa...

HAHA, underbart!!! svaret hade kunnat bli roligare, men hon funderar nog ändå hur fan det är ställt med dig;)

Anonym sa...

problemet ligger inte hos Pirjo utan hos dig. I ditt brev finns inget som helst upplägg för lustigheter förutom att du är dum i huvet, vilket är svårt att spinna, många är dumma i huvet.

Anonym sa...

Hahahahaha detta var riktigt roligt

/Löjan

Anonym sa...

Hade Pirjo varit sneögd travtorsk med livslång motrigg hade hon/han givit en omedelbar remiss till närmanste psykavdelning, samt ordinerat samma tabletter som en viss Ramgren mumsar.

Anonym sa...

Boken heter "Brev till samhället"?

Anonym sa...

Du är en mycket, mycket dålig människa som driver med stackars konsumentkontakter på det där viset enbart för eget nöjes skull. Vi vanligt, hederligt arbetande, folk skulle aldrig komma på en sådan tanke...

/Pal

micke willysson sa...

"problemet ligger inte hos Pirjo utan hos dig. I ditt brev finns inget som helst upplägg för lustigheter förutom att du är dum i huvet, vilket är svårt att spinna, många är dumma i huvet."

Nej jag tycker du har fel, att driva med en människa som inte vet om det är allvar eller skoj är stor humor, i alla fall för mig:)

Keep on joking in the free world!

Marcus sa...

Oj här blev man utdömd ordentligt. Grattis till den största kapningen under bloggens historia, anonym!

Pal: Konsumentkontakt förtjänar mycket värre än så. Det här är rena slinkningen mot det rättvisa sprattet "galopperande eldsvåda".

Micke: Jag tycker oxå att skämt gör sig väldigt bra på en person som tror man menar allvar.

Anonym sa...

Hahaha. Tack Gurken för att du inte är som vanligt folk mest förväntar sig och fick mig att skratta i en del av Sverige som är allt annat än rolig. Kan tänka mig att du skrattade gott när du diktade ihop det där brevet.

/liten tjej i en liten stad utan själ (stavas Här nös en andjävel)

Marcus sa...

Anonym: Härnösand är väl skoj? Anledningen till att sundsvallsbor orkar kämpa dag ut och dag in, är att det finns en dröm om att någon gång kunna flytta till Härrna.

Så om ni är olyckliga kan du bara tänka dig hur trasiga vi sundsvallare är :)