torsdag 14 maj 2009

Arbetsmoral

...
Något som är mycket roligt att lyssna på är när proffs-utövare inom någonting ska förklara att det fanns en tid då dom arbetade hederligt. Vissa gör det med glimten i ögat medan andra verkar ha ett stort behov av att bevisa för folk att man dragit sina strån till stacken.

Chamat brukar, när den frågan kommer upp, vidlyftigt berätta om hur han slet med att klippa gräsmattor i Borlänge för att få råd till sin första biljard-resa till USA. Vi runtomkring honom gillar att höra den historien, för när man ser honom berätta den är det ganska uppenbart att någonting inte stämmer. Antingen har han komplett lurat oss genom alla år genom att hålla sin flit väl gömd, eller så klipptes det inte många gräs-strån den där sommaren i Borlänge. Möjligen kan han ha varit vaktmästare och ägnat tiden åt att sova på något undangömt kontor någonstans.

Alldeles nyss tittade jag på Poker After Dark the Cash Game och hörde Phil Laak förkunna att "when I was 14 i was quite a gardener". Ifall flitig betyder arbetsskygg var han antagligen en av dom flitigaste trädgårdsmästarna av sin tid.

Annat är det med mig. Som jag slet på Skatteverket -03 och -04. Jag höll på att bränna ut mig totalt. Så pass illa att jag faktiskt i ren rädsla inte arbetat sedan dess. Men säg den lycka som varar för evigt. Snart är det dags att äntra scenen igen. På ett eller annat sätt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

du glömde nämna dina små slummringar på toaletten

Marcus sa...

Ja men det är paranteser i sammanhanget om man betänker hur otroligt många timmar jag gjorde därnere. Var tom tvungen att hyra en lägenhet i huset bredvid för att kunna vara på jobbet så ofta som möjligt...

Anonym sa...

Ja, Gurk, du var nog en lika idog arbetare som Rolle. Han berättade ju att han arbetade 25 timmar om dygnet, antar att dina dagar på Skatteverket var lika hektiska.

/Pal - arbetsmyran

Anonym sa...

Som Sten hade sagt. JAAA

Marcus sa...

Pal: Ja Rolle är nog inte stereotypen för en arbetsmyra direkt. 25 timmar om dygnet är lagomt antal timmar att dra till med när man vill verka trovärdig.....