fredag 29 maj 2009

Hatten av för Henrik Schyffert

...
Jag har precis sett klart Schyfferts hyllning till 90-talet, som sändes live på SVT i helgen.

Showen var g-r-y-m-t bra och alla positiva saker jag hört visade sig vara sanna. Inte bara det att den var extremt rolig. Den röda tråden och dom självutlämnande delarna gav föreställningen en extra dimension. För den som ännu inte sett showen finns den att se på SVT Play.

Som jätteironiker kände jag igen mig i väldigt mycket. Ironin är som ett multiverktyg. Det går att avända till allt möjligt. Som ren underhållning är ironin underbar, och i mina ögon det största formen av humor. I synnerhet självironi som slår allt annat. Jag antar att jag är färgad av min uppväxt.

Som yngre och ännu mer osäker person kunde ironin även användas som reservplan till att dölja sin egentliga smak eller åsikt. Låt säga att man i ett gäng var och tittade på kläder och personligen gillade något plagg. Då kunde man testa vattnet med en kommentar som "snygga byxor". Fick man då tillbaka ett välartikulerat "ja, verkligen super-fräsiga" samtidigt som dom andra himlade med ögonen hundra varv, ja då kunde man skratta lite nervöst och göra en mental note-to-self att aldrig titta åt sådana byxor igen.

Förutom ironi tenderade vi i vår uppväxt att genom hån och skratt förlöjliga felsägningar, felstavningar, misstag eller allmänt dråpliga situationer. På kompis-nivå. Fast fortfarande med tillräcklig elakhet för att göra det riktigt jobbigt för stunden. Många gånger var det därför en ständig vakt på att inte sätta sig i position att bli hånad. Vilket jag tror till viss del gjort att jag under många år var ganska försiktig med att sticka ut från mängden.

Idag känner jag mig ganska mycket mer vuxen och har tonat ner dom här bitarna lite. Eller snarare tonat upp min allvarligare sida. Det bekommer mig inte lika mycket att ha åsikter som avviker från vad andra tycker och tänker. Fast fortfarande har jag och mina vänner kvar tillräckligt mycket ironi och skratta-på-andras-bekostnad att jag anser att det är exakt det som gör att jag har mycket roligare än folk i största allmänhet har.

Plus att ironin, precis som han så fint nämnde, kan används till att driva med människor utan att det nödvändigtvis behöver framgå för personen ifråga. Fungerar naturligtvis bäst gentemot andra generationer, men även mot osäkra personer.

Hur ska man någonsin kunna glömma inslaget "Expressen Fredag" från Percy Tårar där dom elaka medarbetarna med ironin som verktyg driver stackars osäkre Ceasar till tårar. På det viset att dom hela tiden tar ställning för något och sedan tvärt byter åsikt och låtsas varit ironiska när väl Ceasar tar rygg på deras inledande ställningstagande. Stor humor.

En annan favorit är när man vill döma ut någon och vill att det tydligt ska framgå. Ett exempel är jag när jag var i Prag och det på hotellet med 1100 rum bara fanns 3 strykjärn, som fanns till utlåning i receptionen utan tidsbegränsning. Effekten blev att det inte gick att få tag på några strykjärn. Vid kontakt med receptionen nämnde då min reskamrat lite försynt att
"maybe you can talk to the management about buying a few more irons".
Ska man visualisera en sådan kommentar kan det närmast liknas vid att, på 2 cm avstånd från personen, sätta upp en neon-skylt med texten "IDIOT!!!", ackompanjerat av en blåsorkester samt dvärgar i bjällerskor som jonglerar och spinner med rockringar. Förstås förutsatt att personen är intelligent nog att förstå det faktum att hon just blev gjord till åtlöje, vilket inte alls var säkert i just det här fallet. Men ni förstår principen.

Avslutningen i det här inlägget blir något Schyffert sa i inledningen. Att många tenderar att stanna kvar i den tidsepok där man själv var på toppen av sin karriär.

Tänkte litegrann på det där och undrade kring vilken tidsepok jag själv fastnat kvar i. När jag hade det som allra bäst. Kom fram till ingen tidsepok alls eftersom jag fortfarande inte haft det särskilt bra. Allt det bra har jag framför mig och det kanske distansiserar mig litegrann från er andra lyckofigurer som aldrig haft några motgångar. Alltid något att vara tacksam över :))))

Hur i helvete kan man vara vaken 05:54......???

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vaken 05.54, tja inget jobb att sköta kanske. Even

Marcus sa...

Va? Jag jobbar ju 3-skift på Kubal ffs och har precis klivit av ett 9-dagars pass. Nu är det frigång och bertling i dagarna 3..... :)

Anonym sa...

Vaknat ur en mångårig arbetsfri dvala kan jag möjligtvis tänka mig. Du skulle svimma vid blotta tanken på arbete. Du är grabben som tror att livet är en frirulle. Klipp dig och skaffa ett jobb och sluta parasitera på oss hårt arbetande som bär upp samhället, slöfock! Even

Håkan sa...

Fantastiskt. Hatten av.

Blir kul att se Gustav om 40 år då han springer omkring med sina röda chinos med en flaska mintuu som enda komplement till den vågade klädseln. Trots sina miljoner på banken.

Marcus sa...

Even: Vilka anklagelser du lägger fram. Jag som inte tagit emot ett enda bidrag dom senaste 4 åren. Så ingen parasit ur det perspektivet. Jobb ska jag skaffa när jag kommit lite längre ner i skiten.

Håkan: Ja då kommer han att vara söt, Pripps-Gurra. På tal om Mintuu verkar han varit totalt kanon i sthlm igår. Att dom orkar, dessa...

plisskin sa...

Det är ju ändå Ardis som är Ardis/Bög-Cesar

Marcus sa...

Suga älgsperma-ceasar är inte redationens kelgris direkt.