torsdag 4 september 2008

Affärsidéer och annat svammel

..
Nere på biljarden, tro det eller ej, hände idag något som fick mig att skratta så till den milda grad att tårarna nästan rann.

Det var Mattis som uppmärksammade mig på ett ljudklipp från p3-programmet "Mammas nya kille". Inslaget heter "Frisören" och återkommer med samma tema. En frisör klipper samma frisyr på kunden Joel, och vid varje besök har frisören en fundering kring någon helt makalöst sjuk och orealistisk affärsidé. Idén omfattar oftast att man "ska köpa upp ett gigantiskt laboratorium" och där uträtta något för att sedan kunna realisera idén.

Joel låter som en riktig mupp och håller mest bara med om allt. I slutet räknar frisören på vad idén skulle generera i pengar. Svaret blir alltid typ 100 miljoner eller ännu mer. Sedan avslutas monologen med att frisören drar upp vad man skulle kunna göra med pengarna. Denna svslutning är pudelns kärna, om man säger.

Tex "Då kan du fylla igen alla lås i hela Sverige med två-komponentslim, så kan ju folk försöka öppna dörrar bäst fan dom vill"

Eller "Då kan du hälla karamellfärg i grundvattnet i hela Sverige så alla växter får samma färg. Då kan ju folk försöka måla naturmotiv bäst fan dom vill"

Varför inte "Då kan du cementera igen varenda parkeringshus i hela Sverige, så kan ju bilarna irra runt bäst fan dom vill"

Här har ni en länk till ett avsnitt:
http://www.sr.se/webbradio/?type=db&Id=1095224&BroadcastDate=&IsBlock=0

-------------------------------------------------------------------------------------------------

För övrigt har dagen spenderats arbetandes med Zeke. I fyra timmar höll vi på slita med uppdateringar och utskick av nyhetsbrev. En halv arbetsdag för en normal människa. Ni kan ju bara tänka er hur slut man var efter det.

Har även fått in ett litet pokerpass. Spelade cirka 800 händer och det hände ingenting alltför märkvärdigt. Resultatet blev ett inköp plus. Förhoppningsvis får jag in ett riktigt lång-pass imorgon eller på fredag.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Det här även kommit till min kännedom att jag blivit liknad vid en bild som hittats på facebook. Bilden har varit huvudämne i en mail-konversation som cirkulerat runt bland ett flertal olika personer. Dessutom på arbetstid. Killen var inte söt och såg inte ett dugg ut som mig. Den enda likheten var att han hade glasögon. Utöver detta var han superfånig och smällfet. Dvs inte ens nära min över-coolhet och min för ändamålet perfekta anatomi.

Det har varit trassligt att hitta ge-tillbaka-bilder. Men här är alla fall en kille som liknar Macke pre-klippning. Både utseendemässigt och beteendemässigt. Han heter Tommy Trulfler och är törstig. Skulle lätt vara nominerad till Gyllene helpipan om han bodde i Västernorrland.


...

5 kommentarer:

Anonym sa...

ja säger så här, jag... prova Thunder, under mammas nya kille på p3. http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/index.asp?ProgramID=2399 är en länk till alla Mammas na kille, Thunder står högst upp i ljudklippslistan.

/Pal

Anonym sa...

Kan även rekommendera folklivsfanatikern Job Andersson.

Anonym sa...

Ska kollas upp....

Anonym sa...

Hahahahaha

Din blogg förgyller en annars tråkig arbetsdag.

Att du dessutom jämställer mig med en sådan legend som Tommy gör mig tårögd!

Marcus sa...

Benny: Ja det är stor ära att Trulfifieras...