onsdag 3 september 2008

Biljard, pokerspel och husmanskost...

...
Vilken väldigt Svensson-lik tisdag. 2 hemlagade måltider plus att jag varit hemma nästintill hela dagen. Var ner och spelade biljard en kort sväng. Till en början för mig själv, men efter blev det en 50kr match mot Andreas. Kanske norra europas mest pengakära människa. Biljardtiden gick på 45kr så jag nettade 5 kr. Men det spelar ingen roll, när man tar pengar av någon som verkligen inte vill bli av med dom är det ändå glädjens tider. Måtte detta bli ett återkommande tema i en annars rekordtrist biljardatmosfär.

För övrigt känns biljardformen stigande. Jag har gjort några smärre förändringar som hittills kraftigt förenklar en viss typ av stötar jag alltid funnit problematiska. Vore kul ifall jag för en gångs skull kunde fullfölja planen att åka på lite tävlingar. Det är bra för hjärta och hjärna att få tävla på andra sätt än poker. Glädjen att utföra en riktigt välspelad match mot en bra spelare är så många resor större än att vinna pengar på poker.

I poker kan man vara riktigt nervös över potentiell vinst/förlust men man kan inte riktigt förlora till följd av samma nervositet. Man kan göra misstag och agera utan att tänka efter. Men korten spelar många gånger sig själv. I biljard är det annorlunda. För att vinna en match måste du få i bollarna. Vilket kan vara väldigt knivigt ifall man inte tänker klart.

Nervositet ter sig på många olika sätt. Men enkelt kan man väl säga att allting som får en att prestera på annat sätt än vad man gör på träning är någon form av nervositet. Den kan yttra sig i olika former, tex tvångstankar (undertecknad lider av svåra), klåda, darr eller panikångest.

Jag är den typ av människa som inte kan spela riktigt bra utan att det finns någon belöning. Belöningen behöver inte vara pengaspel utan kan lika gärna vara en tävling utan prispengar. Motivationen finns helt enkelt inte annars. Därmed inte sagt att jag alltid presterar bra på tävling. Men jag brukar vara ganska jämn och inte ta stryk av dussin-lirare. Emellanåt slår jag några av dom riktigt bra, men lite för sällan i mitt eget tycke.

Har spelat 2st pokersittningar idag, där jag småplussade på bägge. Därmed är gårdagens nerslag igenhämtat och jag är lill-lill-plus på månaden. Idag kändes det helt okej att spela även om jag fick alldeles för få händer spelade. Måste bli bättre på att sitta längre när jag ligger plus. Dock är jag inte som många andra att jag spelar klart bäst när jag är plus. Jag spelar som bäst när jag är lite full-i-fan, vilket normalt infinner sig när jag antingen ligger back eller att jag tappat en stor pott men fortfarande är lite plus. Därför kan det kännas rätt skönt för mig att torska en stor pott eftersom jag vet att det kommer bli lite fart på mitt spel.

Över till något annat. I kommentaren till Mackes blogg har Gurra, den lilla råttan, nominerat mig till ett pris vid en ceremoni som heter Grunka awards. Grunka är tydligen någon legendarisk bertlare från Timrå som jag aldrig hört talats om.

Jag slåss om Guldkvartingen i kategorin "Årets skenheligaste läskare". Tydligen har alltför många kommentarer i stil med "ni kommer aldrig se mig dricka igen" resulterat i denna fina nominering.

Macke själv har chansen att vinna Den gyllene helpipan i klassen "Törstigast". Blir intressant att se vad det här kan leda till.

Äntligen har det kommit nya avsnitt av en tv-serie. Prison Break har släppt ett dubbel-avsnitt och det ska bli mycket intressant att följa utvecklingen. Laddar just nu hem avsnitten från Piratebay, men det går sakta så in i helvete. Självklart laddar avsnitt 2 snabbare än avsnitt 1, så man ska behöva sitta med ångest över vetskapen att man egentligen kan börja titta, men ändå inte, EFTERSOM MAN VILL SE SKITEN I KRONOLOGISK ORDNING.

6 kommentarer:

Anonym sa...

härligt gurk! den ultimata känslan är när man får av maioli, eller för min del huge - bara för han är så ful, valfri summa. kommer ihåg en gång när jag fångade maioli på 400:- (jag ställde upp black,men från samma start 9-ball till 11 så visste jag ju att det inte var nåt problem) och jag fick följa han till bankomaten. väl framme försökte han förhandla ner summan, först till 200:- och sen, med en tår i ögat till 300:-. jag tvärvägrade ju förstås och efter mycket om och men tog han ut 400:-

att få se den känslan hos någon som är helt tårögd över att ta ut 400:- som han torskat är underbar!!

ni som inte vet vem maioli är så är han en vanlig knegare som är så sjukt snål så att han har miljoner på banken - vid ca. 36 års ålder

/Pal

Marcus sa...

Pal: Ja han är legendarisk. Tror Maioli är den person i hela världen jag helst vinner pengar av faktiskt.

Otroligt att karln inte blivit världsmästare bara pga av snålhet och vägran att förlora pengamatcher.

"FÅr jag slinka får 200" osså blinka med hundögona.

Anonym sa...

haha, skulle vara kul att få veta vad han sparar till :) om det bara är för sparandets skull eller om han verklien tänkt göra nåt för degen (tror dock inte det..)

Dock skulle han bli min idol, för nu och alltid, om han en dag bara sa: "Nu har jag sparat ihop 5 miljoner på att borsta tänderna på biljarden (för att spara vatten hemma), ta med toapapper därifrån hem, ha med mig en klase bananer som mat på biljardtävlinar etc. et. Nu drar jag till Vegas och lägger allt på svart!"

/Pal

Anonym sa...

"Nervositet ter sig på många olika sätt", som du nämde. Inkluderar det uppdragning i byxhällorna, gnuggning i pannan, rätta till brillorna?

/min blacka vän blev så hungrig under ett nattpass biljard att han erbjöd sina med/motspelare oralsex mot ett mål mat.

Anonym sa...

www.powerbits.org

Det är nöten som det brukar kallas.
Det är maximalt 60 000 användare så man får försöka bli medlem lite nu och då. Dom katsar hela tiden ut användare som inte sköter ration eller är inaktiva.

Sega nedladdningar blir ett minne blott...

Anonym sa...

Jag tror att du vinner din kategori utan större svårighet.

Att det i sig resulterar i att du får tävla mot de törstigaste vid nästa års evenemang gör oss till förmodliga konkurrenter.

Jag måste genast börja förbertla inför det som komma skall så jag är i form när kraftmätning ska ske!