fredag 1 augusti 2008

Med livet som insats

...
Idag gick your's truly i fotspåren av många berömda äventyrare.

Sir Edmund Hillary, Göran Kropp, Roald Amundsen, Vasco da Gama. Vi har alla gjort det. Riskerat livet för en upplevelse. Allt för det där korta ögonblicket när total livsfara skapar ett adrenalin-rus man inte upplevt tidigare. Vi når alla denna kick på olika sätt. Vissa bestiger berg, andra hoppar fallskärm. Vissa åker båt i Sundsvalls-fjärden.

Ni hörde rätt. Utan flytväst dessutom, vilket verkligen är hardcore och ingenting som lämpar sig för söndags-seglare. Kapten Lindkvist tyckte även det var läge att åka åttor kring M/S Medvind som var på väg in till stan igen och därmed nästan slå sönder skrovet på svallvågorna. Tack och lov kom vi helskinnade i land. Mitt gamla mantra har alltid varit att jag helst håller mina platta fötter på land. Detta råd känns klokare än någonsin och ska fortsättningsvis följas utan undantag. Möjligen att jag mönstrar på ifall det ska drickas.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Vid 23 rycket var jag tillbaka i lokalen och tänkte avverka några pokerhänder till. Alla bord var super-aggressiva och det var 2 spelare som verkligen skapade action. Preflop raise på nästan 30%, vilket är väldigt högt.

I held my own och skapade mig 2 inköp plus när följande händer. Jag har KK UTG och raisar, SB limit-raisar och superaggro BB slår om hårt. Eftersom vi bägge sitter med 1,5 inköp tänker jag inte chansa utan poletterna ska in på en gång. Har han AA så grattis. Olyckligtvis synar SB utan tvekan och jag är tämligen säker att han har AA. BB tänker länge innan han synar, och eftersom vi har mer marker än SB kanske jag kan vinna en liten sidopott alla fall.

Flop AT7 alla spader. Jag har spader K och vädrar verkligen morgonluft. Har inte sett dom andras kort. På Boss Media vänds dom inte upp. Turn och river blankar och den som tar hem hela smörjan är BB som stolt visar upp AKo.

Vad kan man säga. Det absolut sämsta jag kan ha i det läget med tanke på hur det spelades är nog KK. Åtminstone när vi sitter med nästan 1,5 inköp. För 1 inköp kan jag nog ha AK och kanske även QQ, JJ. Men men, jag fick in pengarna i ett bra läge och kan inte göra mer.

Vad SB hade har jag ingen aning om, men antagligen QQ, Möjligen JJ eller AQ om han är riktigt insnöad.

Det blev nerstängt direkt efter den här potten. Vill inte börja spela dåligt mot en superaggressiv spelare. Då kan det fladdra iväg 4-5 inköp med blixtens hastighet. Slutade ett inköp upp vilket får ses som okej med tanke på omständigheterna. Men men, det hade kunnat vara nästan 5 inköp om dom kunnat vika upp en äckel-spader. Bara en gång........

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Apropå ingenting så har jag varit märkligt lugn senaste dagarna. När jag spelar poker blir jag inte längre arg. Uppretad kanske, men inte arg så att jag vill demolera saker. Jag vet inte om detta är en bra eller en dålig sak. Bra såtillvida att jag inte råkar slå sönder någon mus eller så. Men dåligt eftersom det kanske tar bort min killer-instinkt och gör att jag nöjer mig med förluster. Oavsett ska jag försöka behålla min nyfunna harmoni och hoppas att det genererar fina vinster framöver.

Nu ska jag hem och se på "Michael Clayton". Jag har höga förhoppningar på den här filmen och om ni har tur får ni en pretto-recension i gryningen. :)))))

Hallon....

Inga kommentarer: