tisdag 5 augusti 2008

Utmanad

...
Gurra, den olyckskorpen, har precis utmanat mig att skriva 6 st udda fakta om mig själv. Det hörs lång väg att denna utmanings-pryl skapats av en 13-årig tjej i Varberg, men strunt samma. Jag gillar normalt utmaningar, så vem är jag att stå över.

Innan jag börjar vill jag bara påpeka att jag var in på Curlys blogg, dvs den person som utmanat Gurra och tillika ingen som jag vet vem det är. Hursomhelst, vad hittar man. Jo en spontan hyllning till Wes Anderson's filmer. Fantastiskt stort. Det finns hopp om mänskligheten trots allt. Tänk om fler tänkte som henne.

6 knasiga fakta:

1) Jag avskyr att berätta för folk att jag försörjer mig på kortspel. I synnerhet nu när det inte längre går särskilt bra, men även tidigare då det rullade in mer pengar. Därför brukar jag ofta trassla in mig i förklaringar om att jag är egenföretagare. Stort misstag. Varje gång kommer det följdfrågor och efter mycket slingrande hit och dit blir jag ändå tvungen att säga hur det egentligen ligger till. Bara för att rädda huvudet och inte framstå som totalt efterbliven.

2) Jag har snart bott i min lägenhet i 4 år och jag har fortfarande inte fått någon ordning. Köket är gammalt och har i mitt huvud varit renoveringsobjekt ända sedan inflytt. Badrumsskåpet är i mörkt trä och ser förjävligt ut. Ändå sitter det kvar på samma plats det satt när jag flyttade in. Förhoppningsvis säljer jag snart lgh och flyttar ner på stan. Fyra år senare kan jag upprepa samma sak igen. Tror det finns någon gräns. Om man bor 10 år utan att ha fått ordning, då är man ett hopplöst fall.

3) För cirka 8 år sedan sopade jag banan med Joakim Kjellbom i en tennismatch om 500 kr. Matchen gick på Dykets tennisbana i 30 gradig värme och jag vann med 3-2 i set trots att min bakfylla gjorde att jag efter första set var tvungen att kräkas genom staketet. I skrivande stund finns det en stående squash-utmaning där jag t.o.m erbjuder honom försprång, men det är som att prata inför döva öron.

4) Har länge haft en vilja att volontär-arbeta i något fattigt land. Åtminstone känns det så nu. När man väl är på plats kanske det blir annorlunde. Men tror det skulle ge en hel del perspektiv på saker och ting. För något år sedan kollade jag upp det och det var i princip ogenomförbart. Det krävdes fleråriga utbildningar av SIDA för att komma iväg. Jag kanske inte gjorde efterforskningen tillräckligt noggrannt, för det låter ju helt sjukt att man inte ska kunna åka iväg och jobba gratis om man verkligen vill.

5) Mitt drömresemål på jorden är Tokyo. Ända sedan jag såg "Lost in translation" har jag velat åka dit. Återstår att se om det blir av.

6) Jag har en civilekonom-examen och tror mig vara den student i Högskolan i Gävle's historia som avlagt godkänd examen med minst antal studietimmar bakom sig. Detta kvalificerar mig till en annan exklusiv skara. En av de få biljardspelarna i Sverige med akademisk examen. De åren jag hade i Gävle kvalificerar sig också till de bästa i mitt liv.

Jag ska även utmana tre andra. Det blir Jonas Lindkvist, Tomas Bergström från Falun sakt Sundsvalls pokerguru Anrik!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du vet visst vem jag är :)

Anonym sa...

Gurkan and Curly sittin' in a tree...

/Gurr

Anrik sa...

utmaningen tagen :)