torsdag 28 augusti 2008

Things we lost in the fire

...
Filmen jag pratade om i mitt "mening med vardagen" inlägg heter "Things we lost in the fire"


En helt makalöst bra film. Historien var så otrolig sorglig men samtidigt full med hopp och kommer inte lämna någon oberörd. Faktiskt den mest gripande film jag sett sedan "A guide to recognizing your saints", vilken jag skrev om för ett bra tag sedan.

Huvudrollerna spelas av Benicio Del Toro (Jack) och Halle Berry (Audrey).

Hon spelar en änkefru och han spelar en drogmissbrukande vän till hennes framlidne make. Efter makens begravning börjar hon så smått umgås med Jack även fast hon egentligen alltid hatat honom och aldrig kunnat förstå varför hennes man i alla år orkat ställa upp för honom. Det som händer är att hon lär känna en annan, bättre sida av Jack. Eftersom Jack bor på en klinik och hon är ensam med två barn ber hon honom flytta in i deras ombonade garage. Detta blir ett rätt annorlunda liv för honom och filmen behandlar dels hans kamp med drogerna, dels hans relation till Audrey och familjen samt hans försök att anpassa sig till ett vanligt liv.

Benicio's skådespel är någonting utöver det vanliga och det skulle inte alls förvåna mig om han bliir nominerad för en Oscar. Jag brukar inte förutspå oscars-kandidater i förväg, men jag provar att sticka ut näbben och säger att han kommer bli nominerad. Det kan ju inte gå mer än åt helvete.

Så om ni gillar gripande dramafilmer, här har ni årets hittills bästa.

Inga kommentarer: