lördag 2 augusti 2008

Turneringar är nästa sak som ska brinna i helvetet

...
Jag har sagt detta många gånger, men det tål att upprepas.
- Från botten av mitt hjärta hatar jag turneringar, och jag hoppas innerligt att jag aldrig mer anmäler mig till en.

Spelade 2st ikväll. Den ena var en HU turnering med 55 spelare som jag kom 4:a i. Precis i början av semin, när vi har gott om marker, raisar jag med AK. Han slår om mig hårt och jag ställer in. Bra läge med tanke på stor fold equity osv. Han synar med 66 och vinner med hästlängder. En solklar syn för en jättemupp som aldrig förlorat en coinflip i hela sitt liv.

Den andra var en deepstack turnering, där jag med 15 spelare kvar låg på nästan dubbla average. Då hittar jag AQs i tidig position och raisar. Blir omslagen av CO, som självklart har en liten bit under average. Jag tar en syn. Marginellt, men eftersom han var relativt short kändes det okej. Flop Axx och jag check-raisar all-in o han har AK. Jaja, jobbig situation. Särskilt att det ska komma ett äckel-ess varenda gång.

Hankar mig fram till finalbordet där jag ligger 6:a av 10. Efter en stund flyger en spelare och vi är 9 kvar. Jag får AQs i SB och flera stycken limpar in (blinds 1000/2000) och cutoff ställer all-in på 20k. Det måste vara rätt att överställa här. I synnerhet eftersom det limpades frekvent utan att det för den sakens skull var bra händer ute. Såklart synar han och har AK. Tack för mig. fick några poletter kvar som åkte i nästa hand med mellanpar.

Begriper inte hur man ska kunna vinna en turnering. Fick varken QQ, KK eller AA. Floppade inga set och var allmänt kortdöd. Hur bekvämt skulle det inte vara att ha nöten i var och varannan hand som vissa verkar ha.

Dessutom blir jag så sjukt irriterad när jag spelar turneringar. Tror det är vetskapen om att jag inte får chansen att vinna tillbaka mina pengar och måste nöja mig med att se en dålig spelare (ja dom flesta är usla) sitta med mina marker. I cashgame laddar man på med nya marker och försöker manövrera ut personen i fråga.

Det ger tesen att jag efter att ha plussat ett fåtal € i turrar fortfarande är mer irriterad än om jag legat 5 inköp back på cashgame. Sjukt hur det kan vara.

Men jag har en liten lösning på deppigheten. Det stavas F-L-A-S-K-A och kan bli morgondagens redskap för att hitta lycka. Återstår att se hur det blir med den saken.

Inga kommentarer: