fredag 15 augusti 2008

Peking - OS

...
Dagens OS bjöd på en intressant händelse. Ara Abrahamian lämnade kvar sin medalj och gick helt sonika mitt under ceremonin.

Jag såg inte semi-finalen och jag kan heller ingenting om brottning. Däremot vet jag en sak. OS-medalj måste vara nästan allas dröm, åtminstone pojkars. Detta gäller även honom. Tyvärr har han ett silver sedan tidigare att trösta sig med.

Om han inte hade det skulle jag önska honom att bli fråntagen medaljen så kan han sitta på ålderns höst och vara bitter för att han var så barnslig att han lämnade en av de största symbolerna för framgång.

Återigen, jag säger ingenting om domargrejen. Men att lämna en medalj är i mina ögon bara löjligt.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

För övrigt kanske detta olympiska spel kan bli den brygga mellan Kina och västvärlden som behövs för att säkra världstryggheten.

Det är tex riktigt kul att se kineser leva sig in i idrotten, till skillnad från så många gånger förut då dom inte visat en enda känsla. Det är ett tecken på att även kineser känner glädje och kanske trots allt är mer än superdisciplinerade maskiner utan känslomässiga band till det dom gör.

2 kommentarer:

Anonym sa...

håller tyvärr inte med dig, för en gångs skull, och tycker det var grymt stort gjort att lämna medaljen som symbolik för ett parodiskt agerande av domarkåren. att kina fick os kan det sägas både bu och bä om - där är inte en samhällsgeograf som jag rätt människa att uttala sig om saken i fråga - men det är stort för de inhemska idrottarna men irriterande löjligt att, som mediahorornas påståenden, påstå att "nu får Kina ögonen på sig" (med det menar jag inte att det var det dun menade, gurkan, då du sade att bryggor kan bildas - det tror jag med att de kan) då landet haft ögonen på sig sedan mao´s regim gick i sann stalinistiskt idealism.

vart vill jag nu komma med allt detta? ingenstans - jag slog dig i webbkluns!! :-)

/pal

Marcus sa...

Kluns, vare sig på webben eller live, är ingen av mina stora egenskaper. Hatten av till en erkänd turmänniska.

Angående OS. Att han vart fråntagen säger jag ingenting om, har inte ens sett matchen. Att han lämnar medaljen är hans ensak. Det enda jag tycker är synd är att han har en medalj sedan tidigare, vilket lite tar udden ur hans agerande.

Om detta var hans första tror jag i efterhand han kan ångra sig djupt, oavsett om agerandet var befogat.

Eller så kanske det bara är jag som tycker en OS-medalj är bland det största som kan hända en idrottare. Vet att en hel del idrottare har andra Nr.1 mål, även om den stora majoriteten suktar djupt efter pallplatser i OS.

Att Kina får ögonen på sig anser inte jag heller vara någon stor grej.

Däremot är det intressant att se Kinas förvandling från kommunism till kapitalism. Det är okej att lyckas i Kina idag, vilket är ett stort steg på vägen. Även om det finns en hel del orättvisor när det kommer till mänsklighet hoppas jag att dom når hela vägen fram inom sinom tid. OS kan vara en grej som hjälper till.