onsdag 17 december 2008

Poker-update

...
Har spelat ganska mycket poker under december.

Eftersom det inte direkt kryllar av jobb har jag inte varit direkt varit nära att få en hederlig anställning. I brist på annat har jag därför spelat en del.

Jag började ett omaha-projekt som verkligen stimulerade mig och fick mig att tänka positivt kring spelet igen. Det resulterade i 12 raka plusdagar. Vilket jag tror är rekord för mig. Tyvärr råkade jag nämna framgången för några personer. Han däruppe gjorde då som han brukar göra. Belönade mitt skvaller med ett nerslag av rang. Har backat ordentligt senaste 3 dagarna. Tillräckligt mycket för att 12 dagars vinster bra precis ska vara nollställda. Fast jag har spelat ganska många händer så min rakeback kommer bli helt okej. För tillfället är det min enda tröst.

Den som inte spelar kan inte riktigt förstå hur variansen påverkar en. Men om jag säger så här. Om jag uteslutande räknar all-in situationer kan jag beräkna mitt förväntade värde i varje situation. Görs den beräkningen på alla all-in händer jag spelat så kan ett förväntat totalt värde beräknas. Sedan kan man jämföra det med det verkliga resultatet. Har jag vunnit mer än det totala värdet har jag haft tur och fått mer än jag förtjänar. Vilket inte är fallet för mig. Jag ligger väldigt långt under mitt förväntade värde. Så långt att det är på gränsen till riktigt sjukt.

Fast som vanligt tycker man mest synd om sig själv så jag ska inte tråka ut er med flera klagomål. Det jag däremot ska göra i fortsättningen är att alltid säga att jag går jämnt upp. Alltför många gånger har jag fått smaka på förluster bara för att jag öppnat käften om att det råkat gå bra en tid. Man måste lära sig av läxorna. Even steven.....

Det positiva är att jag fått upp spelglädjen igen. Jag har faktiskt valt att göra det här och så länge jag inte skaffar ett vanligt jobb ska jag försöka göra det bästa av situationen. Vilket ska innefatta:

- Positiva tankegångar
- Inte berätta några resultat för någon
- Fokusera på att spela bra och inte på pengar. Spelar man bra tar resultatet hand om sig självt

That's it for now...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle vilja rekomendera en bok "fooled by randomness". En intressant bok som kanske inte har så mycket med poker att göra. Men man kan dra en del paraleller då det finns ett stort slumpmoment (på ett mindre urval) i detta skicklighetsspel.
Författaren gör sig rolig på allt möjligt tom nobelpristagare i ekonomi får sig en släng av sleven.

Marcus sa...

Öronvax: Ska kolla upp boken ifråga. Gillar såna böcker.

Vet att jag läst en bok av Richard Wiseman, "luck factor" som handlar om tur och otur, och att man egentligen skapar sin egen lycka genom att tillåta sig att hamna i turliga situationer. Fast sånt där funkar ju såklart inte på rena slump-prylar som lotto.