tisdag 8 april 2008

Fotnoter och referenslitteratur..... Ninanininanna, ninaninana.....

.
Jag är som ni vet en bildad människa. Så pass att jag som straff för att jag numer läser för lite böcker just beställt 7 böcker. Ämnena är vitt spridda, från nationalekonomi till hur man blir en bättre människa.

Titlarna är följande:

- Logic of Life, Tim Harford
- Super Naiv, Erland Loe
- Faking it: How to seem like a better person without actually improving yourself, Amir Blumenfield
- The game: Penetrating the secret society of pick up artists, Neil Strauss
- How capitalism saved America: The untold history of our country, from the Pilgrims to the Present, Thomas J Dilorenzo
- I hope they serve beer in hell, Max Tucker
- Life's Greatest Lessons, Hal urban

Återkommer huruvida detta verkligen gör mig till en bättre människa eller inte. På förhand känns det som ett svårt uppdrag. Tidigare har jag älskat att läsa och det är ett bra sätt att hålla hjärnan alert. Men de senaste åren har inte gett mig tillräcklig själafrid till att kunna fokusera på läsande. Det senaste jag läst som inte varit rent pladder har varit "The Undercover Economist" samt "Freakonomics". Båda är tankestimulerande böcker om nationalekonomiska fenomen i vårt samhälle. Eller egentligen logiska sanningar som för blotta ögat framstår som komplicerade. Bägge dessa lästes under min resa i Schweiz förra sommaren, vilket var en själslig semester för en i övrigt stressad speltorsk.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Greetings gurk, plisskinper här, vilken tyckte du var mest läsvärd av "freakonomics" och "undercover..."?, läser "freako nu nämligen.
"the game" finns numer på svenska den också, ganska kul/sjuk bok som ska bli film http://www.imdb.com/title/tt0770826/
, Är det bokstunden/soffan vafan det nu hette signaturmelodin i runriken haha :)

Löjan sa...

Hur man blir en bättre människa, haha. tell me if it works

Anonym sa...

The Game av Niel Strauss är sjukt underhållande. Kunde knappt lägga ifrån mig den förra sommaren.

Marcus sa...

Plisskin: Jag tyckte "The undercover economist" var intressantast, även om bägge böckerna var mycket bra.

Den handladr om lite tyngre nationalekonomiska prylar, medan "Freakonomics" var enklare skriven och ämnena inte intresserade mig lika mycket

La blöj: Se på mig. Idag är jag en fantastisk människa jämfört med några år sedan. Jag har tex inte frågat om hundringen du är back på flera år. I mina yngre dagar hade jag mailat om saken varje dag :)

Sanna: Utmärkt, ska bli mycket spännande att få lite litteratur att ägna kvällarna åt. Fast du lägger väl aldrig ifrån dig böcker? Finns väl bara en som kan läsa lika mycket o det är din mor.