tisdag 22 april 2008

Wes Anderson - hommage

.
I ett tidigare inlägg pratade jag om att jag vid ett senare tillfälle skulle ge en hyllning till Wes Anderson. Den stunden är nu. För den som inte känner till honom är det en filmregissör som gör väldigt speciella komedier. Filmer som, enligt Rille, jag ser "för att verka smart". Självklart håller jag inte med om detta, utan jag älskar verkligen hans filmer.

Jag skulle uppskatta om jag fick feedback på någon eller några av filmerna. Många av er är, precis som jag, totalt sjuka i huvudet och det är en bra egenskap när det gäller dessa filmer. Med lite tur kan jag inspirera någon av er till att se filmer som verkligen betyder något. Åtminstone har dom gjort det för mig.

Filmerna är speciella, det håller jag med om. Det är roliga filmer, inget tvivel om den saken. Däremot är humorn lite speciell. En torrare humor som i alla fall jag uppskattar.

Karaktärerna är en annan stor del. Det är alltid speciella, lite vrickade karaktärer. Ett genomgående tema är att det alltid finns en trasig faders-gestalt. Karaktärerna bakas alltid in i konstiga historier vilket gör att filmerna nästan är som sagor. Miljöerna är också väldigt speciella och bidrar ytterligare till känslan av att dom utspelar sig i en speciell Wes Anderson-värld.

Han är väldigt noga som regissör och han planerar sina scener minutiöst. Alla detaljer är genomtänkta och det syns verkligen. Synnerligen i "The Darjeeling limited" vilket jag återkommer till senare

Utöver detta är hans soundtrack helt outstanding. Kan inte finnas någon som lyckas pricka in så underbar musik i sina filmer. Han använder ofta 60 % 70 talsmusik, tex Cat Stevens, David Bowie och John Lennon. Jag tror man måste se det för att förstå hur bra musiken passar in.

För den som gillar små klurigheter finns det en uppsjö av detaljer som är genomtänkta. Alltifrån karaktärers namn, saker som återkommer i flera av filmerna, referenser och hyllningar till olika artister och konstnärer.

Hittills har han gjort följande filmer (i kronologisk ordning):

Bottle Rocket (Oorganiserad kriminalitet)


Orkar inte skriva så mycket om denna film. Den handlar om tre vänner som i hela sitt planerat att bli kriminella. Huvudrollen spelas av Owen Wilson och filmen börjar i och med att han blir utsläppt från psyket.

Det är inte så att den är direkt dålig, men som jag nämnde tidigare når den inte alls upp till samma standard som dom andra.


Rushmore


Helt underbar historia om Max Fischer. En begåvad, upprorisk femtonåring som går på den förnäma privatskolan Rushmore Academy. Han är inte bara redaktör för skoltidningen, ordförande i åtskilliga klubbar och föreningar, han är dessutom en av skolans besvärligaste elever. Problemet är att detta tar all hans tid och som en följd av detta kuggar han sina tentor. Filmen speglar hans vänskap till Bill Murray, stadens lokala och excentriske industridirektör. Han blir även kär i en skolans lärare och det finns många dråpliga scener.

Som vanligt är Bill Murray helt fenomenal. Finns särskilt 2 scener jag tänker på. En där han hämnas på Max efter en liten dispyt samt en scen där han står i en hiss och är allmänt deprimerad. Huvudpersonen spelas av Jason Schwartzman, som även har en av huvudrollerna i hans senaste film, The Darjeeling Limited


The Royal Tenenbaums



Royal Tenenbaum och hans fru Etheline har tre barn - Chas (Ben Stiller), Richie (Luke Wilson) och Margot (Gwyneth Paltrow) , som tidigt separeras. Chas började redan i tidiga år att köpa fastigheter och verkade nästan ha en övernaturlig begåvning för internationella finanser. Margot skrev pjäsmanus och erhöll ett Bravemant Grant-stipendium på femtiotusen dollar när hon gick i nionde klass. Richie var juniorchampion i tennis och vann U.S. Nationals tre år i rad. Minnet av de briljanta ungdomarna Tenenbaums blev senare utraderat genom två decennier av förräderi och katastrofer. Det mesta som hände ansågs allmänt vara faderns fel. Royal Tenenbaums är historien om en familjs plötsliga och oväntade återförening.

Pappan spelas av Gene Hackman. Medverkar gör även Bill Murray (som hastigast) samt Owen Wilson, som spelar en vän till familjen. Även Danny Glover samt Anjelica Houston (hon är med i fler av hans filmer)

Det här kan vara den bästa film jag sett, åtminstone i den genren. Det är en helt sanslös historia om en sanslös familj. Helt enkelt underbar


Life Aquatic with Steve Zissou



Under skapandet av en dokumentär-film blir den kända oceanografen Steve Zissou av med sin bästa vän. Han blir uppäten av en jaguar-haj. För att hämnas sin vän samlar han ihop pengar till en ny expidition med sitt skepp Belafonte. Planen är att söka rätt på hajen och döda den för att hämnas sin bortgångne vän. Med på resan är journalisten Jane Winslett-Richardson (Cate Blanchett), hans okände son (Owen Wilson) och hans fru Eleanor Zissou (Anjelica Houston)

Expiditonen kantas av oväntade och dråpliga händelser. Ett fantastiskt äventyr som bjuder på många skratt.


The Darjeeling Limited


Ett år efter deras far dött ger sig tre bröder ut på en spirituell tåg-resa i Indien. Alla tre lider av depression. Francis (Owen Wilson) har organiserat resan minutiöst och har som grundläggande plan att bröderna ska återfå den kontakt dom hade innan faderns död. Tack vare diverse händelser blir inte riktigt resan som dom har tänkt. Dessa händelser involverar receptbelagda mediciner, giftorm, peppar-spray samt idoga gräl bröderna emellan.

Ett fantastiskt äventyr på ett långdistans tåg som heter The Darjeeling Limited. Allt i denna film är genomtänkt. Från tapeterna på väggarna till ställen dom besöker. Samt musiken såklart. En mycket underhållande film som jag verkligen gillade.

1 kommentar:

Andreas sa...

Jag har sett Darjeeling lmtd. nyligt och den fangade mig totalt. Man kan inte forvanta sig en "vanlig" film nar man satter sig ner och kollar Wes Anderson. Jag kunde inte slita mig fran Darjeeling Lmtd. trots att jag vid flera tillfallen tankte att det var tragisk och att jag inte ville fortsatta titta. Jag tycker att det ar en otroligt intensiv resa genom indien som ar extremt sevard. Denna rulle lamnar kanske ett starkare intryck pa mig for att jag har tva broder som jag haller valdigt kara. Och 'Danger-Dave'forstas...

Jag tycker avslutningsvis att det ar harligt att Wes Anderson star upp for en genre som blir nastan helt bortglomd mellan Batman Begins, Lord of the Rings och andra gigantiska produktioner.

'Juno' av Jason Reitman ar filmtipset som inte kommer att gora dig besviken. Liknande svar humor och underbart "message" med ett helt legendariskt soundtrack. Min favorit film just nu. Njut!