onsdag 25 november 2009

Can't hear you

...
Här sitter man strax innan lunch, nyäten och klar, väntandes på tidigt motstånd vid pokerborden. Men det verkar inte vara någon vidare action för dagen.

Igår bokade jag in en tid på vårdcentralen för öronsköljning. Sedan i somras har jag av och till haft lock för högerörat. Mycket irriterande och jag kände mig tvungen att ta tag i saken. Jag fick en tid imorgon, samt en uppmaning om att använda Revaxör dagligen fram till dess. Vilket jag gjorde igår. Stort misstag. Hela örat släcktes. Hör nästintill ingenting på högern tack vare det fina tipset. Så ifall det är någon som har en hörapparat att låna ut vore jag tacksam.

Vidare tycker jag det är tråkigt att Koeningsegg drar sig ur SAAB-affären. Såvida det inte blir ett skambud från Kina kommer ett av Sveriges största varumärken gå i graven. Trist för alla anställda, cirka 35.000 st, samt för alla underleverantörer som antagligen är mångfalt fler.

Jag har haft en speciell relation med SAAB ända sedan min uppväxt. Pappa var deras trognaste kund och köpte en ny bil vartannat år. Om det fanns en person som tyckte det var roligare med ny bil än vad han tyckte, var det nog jag. När han kom hem från bilfirman hade jag tefatsögon och ville ingenting annat än att kliva in i fordonet. Känna lukten av ny bil samt pillra på all ny teknologi.

Eftersom allting man upplever påverkar på ett eller annat sätt, får jag anta att SAAB-bilar varit med och gjort mig till den jag är. Så om SAAB går i graven kommer ingen annan att kunna bli exakt som mig. Det faktumet är en större förlust för världen än att ett anrikt bilmärke viker in klövarna.

Plus att den aningen kvinnoförnedrande frasen "ställ dig som en SAAB" nog inte kommer yppas så mycket i framtiden.

11 kommentarer:

Anonym sa...

"...använda Revaxör dagligen fram till dess. Vilket jag gjorde igår. Stort misstag."

Vet inte hur det är med dig, Gurk, men iaf jag ser en lite skillnad här mellan att använda Revaxör DAGLIGEN från i somras och EN ENDA GÅNG IGÅR. Konstigt att högerluren samlat på sig en massa inbyggt öronskydd under 6 månader och att det slammas igen då allt ska ut samtidigt?

För att dra en parallell: Du känner dig lite förstoppad i magen en dag i juni och går till läkaren som ordinerar lavemang.
Du ignorerar en person med ca. 6 års universitetsutbildning (bra idé att slanta en grå bara för att inte göra som läkaren säger) och väntar tills det är akut stopp i kistan (du har inte skitit på 6 månader) och ringer till läkaren igen och får tid imorgon.
För att inte läkaren ska fråga dig varför du ignorerade hans/hennes råd för 6 månader sedan så väljer du att ta det förbannade lavemanget, sätter dig på Gustavsbergsbussen och skiter mer än en nyfödd. När du sedan ska spola så upptäcker du att det blivit stopp i rören.
KONSTIGT!!!

/Pal

Håkan sa...

Det finns en kille i Härnösand som du borde ha en bilträff med. Han kallas för Saab-nyckeln, detta på grund av hans kroppsform dock, men ändå. Lite utbyte borde ni kunna ha av varandra. Dessutom spelar han biljard... Oj, nu låter det som en dejt.

Marcus sa...

Pal: Men vilket jon du är. I 30 år har jag haft hygglig hörsel, utan användande av revaxör. Mitt senaste minne av Revaxör är när Percy Nilegård sa "Spola öronen till revaxör så man hör vad du säger, din gammeltacka" till tanten i informationen på B&W.

Håkan: Jag ska bjuda hem karljäveln på te och toasittning.... :)

Anonym sa...

Gurk: Nu ska vi inte vara sån! Det kan mycket väl vara så att dina undangömda poletter du smusslat undan skattmasen äntligen håller på att ploppa fram, därav en ökande nedsättning på högerluren. Stoppa några i vänstern med, så jämnar det ut sig.

/Pal

Marcus sa...

Pal: Poletterna har jag i madrassen. Därav har jag sovit väldigt hårt och även nedsatt funktion i ryggen.

Anonym sa...

Undra vem som har hårdast madrass gurk. Du Roffe kukén eller Maioli.

/Löjan

Marcus sa...

Ja Maiolis madrass lär vara fluffigare än fluffigast. Snacka om prinsess-sömn.

Anders sa...

Sen när har Saab 35 000 anställda? Inte ens med de vildaste dragningarna att alla underlev. går i konken kommer mer än 5 ooo personer drabbas...

Marcus sa...

Anders: Du har rätt, SAAB har bara 5000 anställda i Sverige. Fast inkluderat underleverantörer kommer säkert fler än så att drabbas... Tror du inte?

Anonym sa...

På cityaktuen, Hötorget, Stockholms frågar läkaren mig efter att jag hittat ett dubbellock och på fullt allvar tror att jag fått hjärntumör och att tumören klämmer på trumhinnorna med effekten nedsatt hörsel/ingen hörsel.

Innan jag pillrade mig iväg till akutmottagningen så hade jag provat alla medel mot vaxproppar som fanns. Det enda detta resulterade i var en ökad säkerhet kring hjärntumören som snart skulle döda mig.

Väl på akuten säger läkare till mig... Fredrik, har du använt revaxör? Jag svarar: Mm som faan.. mest för att inte få order om att gå hem och testa just Revaxör.. Då säger hon Revaxör är faan helt värdelöst, det är ett klister som klistrar fast propparna, det borde förbjudas! Hon var arg och bröt på tyska vilket under andra omständigheter hade fått mig väldigt kåt då jag är uppvuxen med kanalen RTL som varje kväll 23 visade en mjukporris och 24-03 körde de lite tyngre varianterna. Inte allt för sällan var doktor/patient-förhållandet förekommande i dessa filmer vilket jag kopplade direkt...

Det slutade med att hon droppade 5-7 droppar av något kallt och bubblande in i öronen för att sedan jobba med någon form av sug och slutligen pillra med en minitång för att dra ut allt. Det sista hon gjorde var en minisköljning.

Sen dess hör jag ALLT till och med när någon tappar ansiktet så dundrar det i mina öron!

När i hela helvetet ska du köpa en sjukvårdsförsäkring karl? Ta dig förbi vårdcentralen som första instans är ju nöten men att dessutom ALDRIG behöva köa är hur skönt som helst. Varje hypokondriker måste ju ha en sådan!

Jag kan erbjuda dig och Zeke en bra lösning på detta om ni vill...

Trevlig helg,
FM

Marcus sa...

FM: Öronsköljingen jag gjorde var helt underbar. Precis som du säger hade jag dubbellock och trodde livet var slut. Revaxör cementerade dessutom bara fast locket.

På mig användes ingen minispruta eller tång. Utan en jättespruta, som man antagligen även använder till att ge lavemang. Med samma tryck som en Kärsch högtryckstvätt blåste hon in ljummet vatten. Bägge locken var borta på ett par sekunder.

Jag hör nästan för bra nu. Tycker tex det skvalpar för högt när jag är på toan. Plus att mina byxor och skor prasslar och gnekar mycket mer än jag kunde ana. Första timmen gick jag bara omkring på stan och lyssnade på saker.

Trevlig helg själv...