onsdag 4 november 2009

Tåghelvete

...
Moneybrother är en artist jag inte lyssnat på särskilt mycket de senaste åren. Tydligen spelade han på Stadshuset i helgen och enligt Gurra var det sevärt. En av låtarna han körde var Waterboys superduper-låt "Fishermans Blues".

Därför har jag lyssnat igenom Moneybrothers senaste skivor och jag gillar det. Särskilt låten "Tåget som går in till stan" som är en Tom Waits-cover. Gillar dock den här versionen mycket bättre. Herr Wait låter alltför trasslig. Inledningen och verserna är FANTASTISKA. Att säga att något är äkta kan låta pretentiöst, men då får det vara så. Ljudet påminner lite om Springsteens Nebraska-skiva. Oredigerat och ganska rått.

Ofta är det så med mig. Att jag älskar verserna och inte imponeras lika mycket av refrängen.


Inga kommentarer: