måndag 30 november 2009

Jämmer och elände trots strålande sol...

...
Förutom grova arbetskängor och nördbrillor finns det något annat som är på högsta mode för stunden.

Nämligen att vinna pengar på spel för att sedan beklaga sig över vilken otur man egentligen haft. Att glädjas åt kompisars vinster är något som, om man ska vara ärlig, kan vara svårt att bli innerligt glad över. Inte för att man missunnar personen att vinna, utan mer för att man blir avundsjuk och hellre själv hade vunnit. Fast i slutändan brukar jag ändå tycka det är roligt ifall det går bra för personer runtomkring mig.

Men den där processen går helt åt helvete ifall det ska klagas över vinsterna. Om man vinner 20.000 kr på ett trav-system är det rätt troligt att man haft mer tur än otur. Trots att äckel-häst nr 7 kom som skjuten ur en kanon på upploppet och förlorade på målfoto, vilket hade ökat vinsten från 20.000 till 120.000 kr. Det är tydligen väldigt lätt att glömma hur fint dom andra loppen föll på plats. Trav är dessutom ett av världens svåraste spel att slå och därmed borde alla vinster, stora som små, firas med pompa och ståt.

Nu är det inte bara i trav sånt här händer. Även pokerspelare klagar för fullt över att man, under bra perioder, vinner för lite. Efter en månads konstant medgång hör man ändå klagomål kring hur utdragen man blev med sina set i kungar i förrgår. Gurras gamla mantra att förlora med topp-set och nötflushdrag mot en hålpipa, är ändå det första som nämns.

För mig är det här ett besynnerligt beteende. Särskilt som jag är rätt inbegripen i statistik och tror mig ha en bra idé kring när man ligger på rulle. Det blir nästan som ett hån mot min egen intelligens.

Hursomhelst måste jag nog själv börja spela på både trav, keno och måltipset. Det vore väl för fröjdefullt att få dra in några tusenlappar och sedan ringa hela bekantskapskretsen och berätta vilken gigantisk otur jag hade på lottodragningen i lördags. Boll nr 8 halkade bort, det är då helt otroligt vad orättvist livet är. Problemet är bara att mina sammanlagda vinster på den typen av spel understiger 10.000 kr. Så chansen att mina klagomål ska få inträffa verkar inte särskilt stora.

Ska det fortsätta vara på det här viset kommer jag inte kunna svara i telefon överhuvudtaget. Plus att ni kan föreställa er hur otroligt jobbigt det skulle vara ifall personer som klagar över vinster, skulle börja gå back på sitt spel of choice. Snacka om en totalraserad världsbild likt Sarajevo efter kriget.

Den dagen det händer hoppas jag vara på en helt annan plats. Exempelvis volontärarbetandes i Afrika. När jag står och delar ut vatten till stackars svältande barn kommer mina perspektiv ha förändrats tillräckligt mycket för att inte bli förundrad över statistiskt felaktiga klagomål..

1 kommentar:

Algot sa...

Du har inte möjlighet att få in ett liknande inlägg i nån av dom stora dags/kvälls tidningarna ang klagandet på att man vinner för lite när man vinner, kanske också med personens namn i fråga ?