torsdag 5 november 2009

More music....

...
I forbifarten nämndes i förra inlägget skivan "Nebraska" med Bruce Springsteen. Mitt absoluta favoritalbum och ett måste för alla som gillar melankolisk musik.

Dom flesta har hört låten "Atlantic City" som blivit en relativt känd Springsteen-klassiker. Men det finns flera låtar på skivan som jag tycker är klart bättre.

Mina två favoritsånger från skivan är "Nebraska" och "Johnny 99". Bägge två gränslöst sorgliga låtar som verkligen berör. Men eftersom ni knappast har samma depp-kapacitet som en annan tänkte jag klippa in en tredje sång. För att inte stänga eran tragedi-dörr för gott.

Den heter "Highway Patrolman" och framförs här av en för mig okänd artist. Rätt bra version alla fall.

4 kommentarer:

Sandra sa...

Jag och Fenix gillade den låten! Han gick från att prata, "gagga" och fladdra med armar och ben fullständigt okontrollerat till att bli alldeles tyst, studera figurerna på babygymmet och gnaga på sitt pekfinger. :P

Marcus sa...

Sandra: Det låter som ett bra tecken i den tidiga åldern. Senare i livet kommer han uttrycka sitt gillande på helt andra vis :)

Micke sa...

Måste ge mig till känna (tightMicke från helgen) och säga att jag instämmer helt angående albumet Nebraska. Fantastiskt bra! Jag hade långväga främmande i somras, vi grillade satt i uterummet och hade väl kommit några groggar bort då jag lade på albumet. Spelade 5 min sen fick vi byta skiva...inte ett öga var torrt....ingen partyhöjare, men vilka låtar!

Marcus sa...

TegelstensMicke: Tight is right. 4 händer räcker för att vinna några lax... :) Ja, Nebraska är ingenting man spelar för att tagga upp inför en drickning. Men det är absolut helt otroliga låtar.

Jag har drömt om att få höra "Highway patrolman", "Nebraska" eller "Johnny 99" live, men det verkar dröja till nästa decennium. På Hovet för några år sedan spelade han "Reason to believe, men versionen var så krånglig att den knappast räknas.