torsdag 15 januari 2009

Vi kommer att landa en liten bit utanför New York...

...
Stora nyheter ikväll.

Ett flygplan från U.S Airways har tvingats nödlanda på Hudson River i krokarna av Manhattan. 148 passagerare ombord och samtliga överlevde efter det att flygplanet träffat vattenytan i flack vinkel. När räddningsbåtarna kom stod passagerarna på vingarna och väntade. Precis som om ingenting hänt. Slog igång mobilerna och kollade ifall dom fått några sms under dom 4,5 minuterna som dom var i luften.

Ända sedan jag såg Cast Away har jag varit övertygad om att det är ridå ner ifall man måste nödlanda på vatten. Ni vet när rutorna sprängs och planet genast tar in vatten. Samtidigt som all last ger sig iväg och åker runt som projektiler. Man hade gissat att överlevnadsprocenten är strax mindre än noll, och frågan är snarare på vilket sätt man kommer att dö. Resväska i huvudet, drunkning eller att alla organ krossas av smällen när man tar i vatten.

Men efter dagens nyhet verkar det inte vara så. Ett flygplan som tar 148 st är en relativt stor maskin. Tillräckligt stor för att ett plan som tar 300 st borde bete sig likadant i en liknande situation. För oss katastrofmänniskor är det plötsligt mycket mer intressant att ge oss upp i det blå. Ifall nödlandning är nödvändig är chansen överhängande att det kommer att ske över vatten. För sakens skulle antar jag även att det inte var Röde Baronen som flög just det här planet. Utan samma typ av överbetalda och levnadströtta pilot-skrälle som ockuperar kaptens-sätet i planen man själv flyger i.

Nu brukar jag projicera fler katastrof-scenarion när jag flyger. Bland annat att vingarna lossnar. Dagens ljusglimt borde inte påverka en sådan situation. Då är nog goda råd fortfarande dyra. Svante, som var med till Tallinn tidigare i höst, liknade situationen vid att man släpper en kaviartub rakt ner på golvet. Kraftig lampsläckning isåfall. Det är anledningen till att jag vill sitta långt fram när jag flyger. Så jag slipper se vingarna och alla skarvar och skruvar som ser ut som dom ska lossna. Men eftersom jag är fattig som en lus blir det till att sitta där bak med allmogen. För att citera Jerry Seinfeld, "if you only worked a little bit harder".

6 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen är 200g kalles med samstämmigt vingsläpp på pränt...
/S

Anonym sa...

För att förgylla din mörka dager så kan jag berätta att det är säkrast, iaf statistiskt ;), att sitta längst bak i ett flygplan!

/Pal

Anonym sa...

flyga cigarr är segelflygarens mardröm

/Öronvax

Anonym sa...

Vill bara påminna er om att statistiskt har du även hygglig chans med floppad nötfärg mot oträffat pocket. Läser du det finstilta längst ner, står det också att det inte inkluderar vissa obotliga olyckor.

Sitter just och funderar på om man själv varit med på planet. Skulle isf min otursfaktor varit tillräckligt hög för att ev kunna fixat ett annorlunda scenario för dessa 148 turläppar. Hmmm???

/Lee

Marcus sa...

S: 200g Kalles kommer bli ett klassiskt uttryck i branschen. "Mayday mayday... SAS761 to Munich is converting to 200g Kalles and coming straight down"

Pal: Jo vet att det är säkrast att sitta längst bak. Det är okej där oxå så länge man sitter en bra bit bakom vingar och annat strul. Men jag hamnar alltid exakt innanför vingarna.

Öronvax: Flyga cigarr.. Haha.. Nu dyker det upp nya sköna uttryck för vinglösa flygturer.

Lee: Om du skulle varit med skulle ni inte bara överlevt, utan även skulle flygbolaget haft en konstig försäkring som gjort er alla till miljonärer.

Anonym sa...

Gurk: Ja, jo, det är ju jävligt kul att hamna preeciiis längst bak så att man inte ens kan fälla ryggstödet, vilket givetvis den framför en gör - utan minsta moraliska bekymmer!!! Enda fördelen är närhet till toa vilken man ser till att, under långa stunder, ockupera när man ser nyss nämnda framförvarande person skruva på sig.

/Pal