onsdag 14 januari 2009

Squash-premiär

...
I förrgår var jag till en sjukgymnast med min onda högerfot. Jag hade 3 frågor när jag kom dit. I den här ordningen

1) Kan jag spela squash på onsdag?
2) Är någonting brutet?
3) Finns det några övningar jag kan göra som är bra?

Han började med att klämma och vrida på foten fram och tillbaka utan att hitta minsta tillstymmelse till smärta. Detta pågick en stund ända till han kom på den geniala idén att knacka på fotknölen. Himmelsk smärta.
"Ajaj, ja där gör det ont så in i helvete"
Vet inte om han hade öronproppar inne för han fortsatte knacka en bra stund.
"jo.... ajajaj... nu vet vi att det är lite trasigt runt fotknölen"
Han fortsatte knacka ytterligare en stund innan han bad mig vänta och försvann ut genom dörren. Han blev borta närmare 15 minuter och jag höll på förgås av tristess. Hade en egen teori om att han var och googlade mina symptom.

Hursomhelst kom han tillbaka och avrådde mig att spela squash på onsdag (idag). Om jag har en spricka någonstans i foten ska det ta cirka 6 veckor att läka och då är det onödigt att riskera nu när jag vilat snart 5 veckor. Ledbanden tar 12 veckor att läka men det kan kompenseras med att man tränar upp musklerna runtomkring.

Han ansåg att jag skulle vila ett par veckor till. Ifall det inte blivit bättre måste foten röntgas. Han var mycket trevlig och förklarade sakligt hur foten är uppbyggd och vilken funktion ledband o annat har. Om jag måste besöka en sjukgymnast igen skulle jag gärna gå tillbaka. Upplevde honom som kompetent.

Hans viloplan lät vettig och var aktuell ända till någon gång i natt. Nu är den ändrad.För nu skiter jag i allt. Hittade ett sånt djuriskt nerslag på pokern att om han däruppe vill straffa mig så ska han som bonus få min högra fot oxå. Grattis! Hoppas du skrattar gott åt min arma själ. Man är en hovnarr till gud och hans lakejer. Det är bara att acceptera sitt öde och försöka att inte svika sin publik.

Så önska mig lycka till....

Inga kommentarer: