onsdag 28 januari 2009

Det svarta guldet

...


Cuba Cola måste vara tidernas godaste läskeblask. Den ska serveras iskall och helst avslagen. Den smakar mycket mer Cola än det amerikanska plagiatet. Det finns nästan inte ord att beskriva hur fulländad den är rent smakmässigt.

Problemet är att den är svår att få tag i den här delen av landet. Trots att den licenstillverkas av VASA-bryggerier finns den aldrig i matbutiker. Däremot passar det i galoscherna att sälja all annan VASA-läsk såsom Trocadero, 21, Loranga, Rio och Syd. Den ansvarige för detta borde få bada i syra och lära sig ett och annat om vad stora delar av befolkningen EGENTLIGEN vill se på butikshyllorna.

Söderut är den väldigt populär och jag snubblade själv över storverket i Halmstad, där jag i min ungdom spenderade några veckor på pingisläger. Och nej, det är inte töntigt att åka på pingisläger. Om ni bara visste hur häftiga saker som pågick den sommaren.

Lustigt nog hittade jag nyss nostalgi- och hyllningssidan www.cubacola.nu där kan man läsa att Cuba'n lanserades av ett Malmö-företag redan 1953. Alltså före den äckligare men mer populära Coca-Colan kom till Sverige.

Till sist vill jag säga att jag även gillar Pepsi. Tycker den smakar godare än Coca-Cola. Fast mestadels handlar det om att jag gillar varumärket mer. Det finns många företag vars produkter jag gillar eftersom jag uppskattar varumärket. Jag är en marknadsförares dröm. Sätter produkten i andra hand och varumärket i finrummet.

Inga kommentarer: