torsdag 6 november 2008

Krånglifiera och Gurrafiera

...
Dagen har inefattat lite omaha-spel. På bordet satt inte mindre än 2 personer med +10 inköp på bordet. Har aldrig sett något liknande. Den ena verkade vara solid och den andra var totalt vild. Han re-raisade och var villig att spela all-in preflop mot alla utom den andra +10 stacken.

Jag såg min möjlighet och kastade in pengarna några gånger. Han var väldigt krånglig att vinna mot, och variansen skrattade mig i ansiktet. Bland annat hade jag en AAxx hand när det floppade 888. Tänkte att nu kanske man kan vinna. Nädå, det var A8J3 på honom.

Till slut gick det till sig och jag gick lite plus. Sista potten vi spelade blev det all-in med 2,5 inköp var. Jag hade AAds och den fick stå upp, hur konstigt det än låter.

På tal om all-in. Läste på DI att den gamla it-gurun Johan Stäel Von Holstein var i akut kapitalbehov. Detta för att finansiera ett projekt som heter MyCube. Eller snarare, hålla flytande i ett par månader till han ska göra en riktig nyemission. Jag har alltid gillat hans tuta-och-köra mentalitet. Tror få personer kan driva upp luft till miljoner så snabbt som honom. Han bjöd på några as-sköna citat.

"Det är mer en likviditetsfråga än att det skulle vara kris någonstans. Jag har privat gjort en investering i ett bolag som jag har svårt att kapitalisera just nu"

Det här är en mening som i klartext betyder att det är tomt på poletter. Även mycket vanligt bland politiker att trassla in enkla budskap i omskrivningar. Jag har hittat på ett ord för det här fenomenet. Krånglifiera.

Och vad händer sedan, om du inte fixar pengarna som Mycube behöver?
"Den tiden den sorgen, men det är klart att jag fixar pengarna. Jag kan inte tänka mig att jag inte hittar någon som ser möjligheterna i det här bolaget."

Evig optimist. Precis som en pokerspelare som blir stejkad ofta är den här herren van att rycka sina rika vänner på pengar. En entreprenör i sin sanna anda.

Slutligen nämner journalisten att det kunde vara klokt att ha sparat undan lite pengar till sådana här tillfällen. Han svarar:

"Jo, det är klart att det är, men nu är jag inte sådan. Jag är en känslomänniska som går ’all in’. Saker och ting brukar alltid ordna sig."

Han skulle göra sig som spelare. Förresten kanske han figurerar i stockholms svarta spel-värld. Det har jag ingen aning om. Hursomhelst, hans mentalitet är underbar. Åtminstone på pränt. Ett annat ord jag tänker på här är gurrafiera. Det kan ni tolka som ni vill.

Nu blir det snabb måltid. Sedan möte med Zeke och klockan 21 squash. Jippi, jag har inte motionerat på en hel vecka och kommer således att vara som en tiger på banan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Måtte du låsa in nycklarna och squashracket i bilen. Vilken syn!

GUrra

Marcus sa...

Nix pix, fick med mig alltihop därifrån. Vann matcherna gjorde jag oxå... Ingenting ondnings-bart med dagens squash... .:)

Anonym sa...

"Jo, det är klart att det är, men nu är jag inte sådan. Jag är en känslomänniska som går ’all in’. Saker och ting brukar alltid ordna sig."

Just den typen av "underbara" mentalitet passar kanske in hos rätt många i din närmaste omgivning. Eller? Jag menar, du har trots allt biljard, poker och sprit som dina största laster. Vad kan man förvänta sig?!

Tror t ex inte att det var på högskolans bibliotek som du för första gången stiftade bekantskap med Per-Mikael Ramgren...eller MIG!

Lika barn....;)

//Lee

Marcus sa...

Ja du Lee, man har stött på några hyggliga original, sig själv inräknad. Tror att jag är den människa med högskole-examen som träffat mest trassligt folk.

Kanske därför det verkar SÅ JÄVLA LÄTT att hitta ett jobb. :)