tisdag 4 november 2008

Vuxenpoäng

...
Det finns många "defining moments" på väg mot att bli vuxen. Idag har jag upplevt ett.

Jag har köpt min första låt på Itunes. En Hello Saferide låt som heter "middle class". Direkt efter jag köpt den upptäckte jag att hela skivan fanns på piratebay. Men strunt samma, artister ska premieras för sitt arbete, även om jag tycker 9 kr per sång är aningen dyrt. Vore lagomt att betala kanske 30 kr för ett album, istället för 90 som det kostar idag.

Hursomhelst, det finns en funktion i Itunes som heter Genius. Har precis aktiverat den, och funktionen är att den rekommenderar musik (att handla såklart) som passar ihop med den musik man redan har. Vid en första anblick verkar den fungera mycket bra och jag har redan fått tips om massa Warren Zevon-låtar. Ska undersökas vidare.

Itunes kan, förutom mitt spelande och eviga rännande på krogen, vara det som håller finansiellt strypgrepp på mig de närmaste åren. En av mina värsta mardrömmar är att min dator kraschar när jag äntligen fått till det perfekta Itunes-biblioteket. Vore ganska typiskt mig. Bara tanken får mig att fasa. Jag måste genast gräva fram min bärbara hårddisk och lägga in all musik där.

Inga kommentarer: